Air France en het WK

IN FRANKRIJK weten ze wanneer ze moeten staken. Vrijwel ieder jaar beginnen vrachtwagenchauffeurs tegen het begin van de zomervakantie met blokkades van de tolwegen om hun ongenoegen kenbaar te maken. En nu, vlak voor het WK voetballen volgende week woensdag in Frankrijk begint, heeft de pilotenvakbond een staking afgekondigd om een salarisconflict kracht bij te zetten. Het spoorwegpersoneel heeft voor vrijdag een staking aangekondigd.

Met vrijwel alle toestellen van Air France, de 'officiële WK-vliegtuigmaatschappij', aan de grond dreigen de voetbalspelers niet tijdig in Frankrijk aan te komen en de toeschouwers te worden gedupeerd. Dat is dan 1-0 voor de piloten.

Na jaren van verliezen begint Air France, nog altijd een staatsbedrijf, eindelijk op te krabbelen. Het afgelopen boekjaar heeft het zowaar weer winst gemaakt. De Europese Unie heeft tandenknarsend ingestemd met omvangrijke staatssteun in ruil voor hervorming van de bedrijfsvoering. De piloten blokkeren nu verdere kostenbesparingen door te staken voor behoud van de hoogste vliegerssalarissen in Europa.

DE FRANSEN kunnen lering trekken uit de manier waarop president Reagan in 1982 de Amerikaanse luchtverkeersleiders aanpakte. Laat de piloten van Air France rustig verder staken. Liberaliseer in één klap het Franse luchtverkeer door de luchtvaartmaatschappijen uit de landen die deelnemen aan het WK-voetballen alle vrijheid te bieden om spelers en supporters naar Frankrijk te vervoeren. Dan is eindelijk ook de beschermde thuismarkt van de luchtvaartmaatschappijen doorbroken waardoor de Europese luchtvaarttarieven, alle pogingen tot liberalisatie van de EU ten spijt, nog altijd exorbitant hoog zijn.

En gegarandeerd dat de pilotenvakbonden nooit meer zullen staken.