AMSTERDAM, 4 APRIL. Ruim een half jaar geleden nam Nico Buis als bestuursvoorzitter bij Smit International het roer over van Manfred Busker. En mochten verstarde twijfelaars zich gebogen hebben over de vraag wat een voormalig vice-admiraal en oud BVD-baas als Buis nu eigenlijk bij een concern als Smit heeft te zoeken, dan hebben zij met name de afgelopen maanden daar een duidelijk antwoord op gehad.
Met name de 'kwestie Iran', waar vorig jaar oktober 42 opvarenden van Smit werden gegijzeld na een uit de hand gelopen berging van een Kroatisch vrachtschip, werd door Buis vrijwel geruisloos en voorbeeldig opgelost. Zelf geeft Buis de credits in deze kwestie aan zijn hoofd berging Hans Walenkamp ('hij heeft zich suf gelobbied'), bemiddelaars van Buitenlandse Zaken en de door Buis zelf ingezette Henry Wijnaendts, oud-ambassadeur in Frankrijk, een land dat van oudsher van de Westerse landen zowel zakelijk als politiek de beste banden met Iran heeft.
Zelf handelde Buis de contacten af met allerlei 'dubieuze bemiddelaars' die zich de afgelopen maanden op het hoofdkantoor bij Smit in de Zalmstraat in Rotterdam hebben gemeld om te bemiddelen. Naar verluidt zou zelfs een Zwitserse wapenhandelaar zijn diensten hebben aangeboden. Via zijn contacten bij de BVD kon Buis deze lieden gemakkelijk laten screenen en afvoeren.
,,We hebben nooit met dit soort lui deals gemaakt of om de tafel gezeten'', zegt hij fel. Wel heeft Smit hangende de uitkomst van het gerechtelijk vooronderzoek aan Iran enkele financiele claims betaald.
Financieel heeft Smit op het uit de hand gelopen karwei in Iran ,,enkele miljoenen guldens'' toegelegd volgens financieel directeur A.W. Kienhuis. Ook bij een incident in de berging in Koeweit - waar een schip van Smit enkele olieleidingen op de zeeboden 'stuk trok' - liep Smit financiele averij op. Maar voor het overige leverden de activiteiten in de berging en wrakopruiming in '97 per saldo een positief resultaat op van tien miljoen gulden. ,,Dat is gezien de onzekere omstandigheden in de berging goed'', zegt Buis. ,,Maar iedereen kent ons vooral van de bergings- en zeesleepvaartactiviteiten. Dat is allemaal mooi en levert spectaculaire plaatjes op de televisie op, maar we doen natuurlijk veel meer.''
Buis probeerde tijdens een toelichting op de jaarcijfers duidelijk te maken dat Smit in de maritieme wereld met een gericht plan de 21ste eeuw binnenstapt. De winst daalde weliswaar van 98,5 miljoen naar 31,9 miljoen maar dat cijfer is geflatteerd door hogere belastingen. Verder werd de winst in 1996 gunstig beinvloed door een boekwinst op de verkoop van de vloot in de zeesleepvaart aan het Amerikaanse Seacor. Via een joint-venture met Wijsmuller is Smit nog actief in de zeesleepvaart. Maar die vloot moet binnen tien jaar worden vernieuwd. ,,Nieuwbouw is uitgesloten dus moeten we naar de tweedehandsmarkt'', zegt Buis.
Smit leunt momenteel op drie bedrijfsdivisies. Port & Coastal (ondermeer haven- en kustsleepvaart), Maritime Contracting (civiele waterbouw, offshore en zwaar transport) en Salvage & Towage (ondermeer berging en wrakopruiming). Vooral in de civiele waterbouw (waar het bedrijfsresultaat vorig jaar met bijna 50 procent steeg naar 20 miljoen) ziet Smit voor de toekomst grote mogelijkheden. Resteert een probleem in de thuishaven Rotterdam. Daar worstelt Smit al jarenlang met reorganisatieproblemen bij de havensleepdiensten, waar het personeelbestand sinds begin jaren negentig inmiddels al meer dan gehalveerd is tot 400.
Smit International in 1997 Hoofdkantoor: Rotterdam. Nettowinst: 31,9 miljoen. Omzet: 663 miljoen. Aantal werknemers: 2005. Belangrijke gebeurtenis: De verkoop aandelen Smit door de grootaandeelhouders Nedlloyd en Vigilanter Holding.