De CDU wil zich beter verkopen

De Duitse CDU is in verwarring. Het dreigende verlies van de regeringsmacht drijft menigeen ertoe nu al de jacht op de 'dader' te openen.

BONN, 31 MAART. Bondskanselier Helmut Kohl en zijn christen-democratische partij staan onder grote druk. Na de nederlaag bij de verkiezingen in Nedersaksen, dreigt volgende maand nieuwe tegenslag in het Oostduitse Saksen-Anhalt. Een half jaar voor de Bondsdagverkiezingen is Kohls partij bevangen door nervositeit.

De verrassend grote overwinning van SPD-politicus Gerhard Schröder heeft in de CDU een schok teweeggebracht, die de partij verlamt. Kanselier Kohl en zijn kroonprins, CDU/CSU-fractieleider Wolfgang Schäuble, hadden hun conclusie snel getrokken. Met de van hen bekende daadkracht reizen zij afzonderlijk door het land om duidelijk te maken waar de partij voor staat: de eenwording van Europa en economische hervormingen in Duitsland. De zware kanselier heeft voor een fris imago zelfs een extra strenge hongerkuur van wortels en tomatensap over.

Ondanks de sombere stemming over de hoge werkloosheid, is er immers wel íets bereikt. Het goede nieuws moet alleen beter verkocht worden, meent het duo. Kohl prijst de euro, die de Duitsers een veilige toekomst garandeert. Schäuble wijst op de records in de export en het groeiende besef op de werkvloer, dat er flexibeler moet worden gewerkt willen bedrijven in Duitsland blijven.

'Made in Germany' staat toch nog voor kracht en kwaliteit? Bewijst de glansrijke overname van het prestigieuze Rolls-Roys door het Beierse BMW dat niet? Maar in Kohls partij viel gisteren van enig genot over deze triomf weinig te bespeuren. In plaats van het succes van de Beierse autofabrikant te benutten om het gedeukte zelfvertrouwen op te vijzelen, brak in de CDU openlijk geruzie uit over de verkiezingsstrategie. Het dreigende verlies van de regeringsmacht in Bonn, drijft menig partijman ertoe nu al de jacht op de 'dader' te openen.

Gisteren stapelden de beschuldigingen zich op aan het adres van de 47-jarige dominee Peter Hintze, algemeen-secretaris van de CDU en verantwoordelijk voor de verkiezingscampagne. Ook de partijcentrale in het Konrad-Adenauer-Haus, waar de CDU zetelt, werd niet ontzien. In het partijbureau huist “een verzameling politieke bangerikken en lafaards”, orakelde een pater, die zich Basilius Streithofen noemt en zich uitgeeft voor een 'adviseur' van Kohl. “Bij het partijbureau vind je geen helden; ook dominee Hintze is dat niet”, zei de pater die uit dezelfde 'Heimat' als Hintze komt.

Alsof dat nog niet genoeg was, deed ook Kohls partijgenoot en 'opposant' Kurt Biedenkopf weer een duit in het zakje. De Saksische minister-president viel de campagne tegen de Groenen aan. De aktie van Hintze om 'rood-groen' te lijf te gaan met plakkaten '5 Mark pro Liter Benzin, Nein zu Rot-Grün' vond Biedenkopf toch wel heel plat, zei hij in een gesprek met het populistische dagblad Bild, zodat heel Duitsland het wist.

Ook de Beierse zusterpartij CSU roerde zich. De CDU ging met de verkeerde concepten de verkiezingsstrijd in, vond fractieleider Alois Glück.

De irritatie in Kohls bondskanselarij was compleet. Hintze riep met spoed een persconferentie bijeen, waarin hij de pater als een “simpele schrijver van ingezonden brieven” terecht wees, die Kohl al vele jaren niet meer had gesproken. De kanselier zelf zette zwaar geschut in. 's Avonds al kon hij terecht bij het ZDF-televisieprogramma Was nun?. Dom geklets, noemde Kohl de aanval op Hintze en hij nam zijn campagneleider volop in bescherming.

“Vanzelfsprekend” blijft Hintze campagneleider. “Natuurlijk” ziet Kohl Schäuble nog als zijn opvolger, maar pas “ná de verkiezingen” wordt beslist. “Ik wil vier jaar regeren, maar wat er in vier jaar gebeurt, weet ik niet.” En voor een grote coalitie van CDU en de oppositionele SPD is hij “zeker niet” beschikbaar.

Beslist en zelfverzekerd was de kanselier. Tenslotte is er maar èèn die de macht over zijn eigen campagne uitoefent: Kohl zelf. Onder zijn leiding vergadert regelmatig een kleine campagnecommissie, waartoe Schäuble en ook Hintze behoren. Zij speuren koortsachtig naar een verkiezingsstrategie als antwoord op het media-spektakel van Gerhard Schröder. De aanhoudend populaire SPD-kandidaat is niet alleen door Hintze en Kohl, maar door de hele CDU zwaar onderschat. Op de partijdag in mei presenteren ze hun vondst.

Hoewel de CDU een dieptepunt in de peilingen beleeft (in Saksen-Anhalt dreigt een record-verlies van ruim 10 procent) en de campagne met aanloopmoeilijkheden kampt, is de strijd om de macht in Bonn nog lang niet gelopen, melden bekende reclamebureau's in het weekblad Wirtschaftswoche. De partij kan teruggrijpen naar het klassieke marketingrecept. 'Stabiliteit en betrouwbaarheid' dient het product-Kohl uit te stralen, raden de creatieve geesten aan. De hoop op een wonder hoeft de partij nog niet op te geven.