Head First beheerst 'vliegtuig'

Concert: Head First. Gehoord: 28/3 Max Amsterdam. Herhaling: 10/4 Hedon Zwolle; 12/4 Paaspop Schijndel; 18/4 Gigant Apeldoorn; 24/4 Doornroosje, Nijmegen, e.v.

'Big Beat' past goed bij duo's. Jungle is voor eenlingen (Photek, Goldie), speed garage voor groepen (Dreem-Teem), maar deze met zware drum en een enkele hardrockgitaar opgeluisterde dance-stroming is bij uitstek geschikt voor tweetallen (Chemical Brothers, Chrystal Method): de een bedient het knoppenarsenaal en de ander beroert af en toe een gitaar.

Zo ook Head First. Dit Nederlandse paar, dat zaterdag in Amsterdam aan een tournee begon, speelt een ontstuimig soort big beat. Op hun pas verschenen cd To Da Bone laten Ype Wielinga en Tom Colenbrander van alles door elkaar lopen - stemmen, gebliep, wegstervende pianoloopjes - maar is uiteindelijk één instrument essentieel: de massieve drums.

Net als Junkie XL zoekt Head First haar publiek via live-concerten in 'rockzalen'. Maar anders dan Junkie XL heeft Head First geen voorman, live staan de twee allebei verscholen achter hun apparatuur. Omdat ook projecties of lichtshow ontbraken, lag de nadruk tijdens het optreden volledig op de muziek. Hier bleek één big beat-stijlmiddel in ieder geval goed te werken: het 'opstijgende-vliegtuig-effect'. Daarvoor laten de muzikanten alle instrumenten en klanken tegelijk harder en hoger gaan. Steeds sneller modulerend ontstaat er een soort roterend geluid, alsof motoren zich warmdraaien en men zich klaarmaakt voor take off. Maar als de opwinding op zijn hoogst is, valt alles stil. Even is er ontreddering, dan zijn er weer beats. Het is de kunst om die stilte zo lang mogelijk te rekken zonder dat de opgebouwde spanning wegvalt. Te oordelen aan de reacties van het dansende publiek, beheerste Head First dit optimaal.

Het duo kwam bij dit eerste optreden van de tournee nog een beetje schuchter over, en in de loop van het concert wreekte zich de in veel gevallen niet erg dwingende vorm van de nummers - alsof de muzikanten alles wat geen 'beats' geeft als versiering beschouwen, terwijl die instrumenten juist samenhang aan de beats kunnen geven. Colenbrander kan opwindend scratchen, Ype Wielinga speelt een gemeen stukje gitaar; nu moeten die twee elkaar nog tegenkomen.