Hakkinen oppermachtig in Grand Prix Brazilië

ROTTERDAM, 30 MAART. Voor de eerste keer in zijn loopbaan heeft Mika Hakkinen bewezen een Formule I-race op eigen kracht te kunnen winnen. De 29-jarige Finse autocoureur behaalde gisteren in de Grand Prix van Brazilië de derde zege uit zijn carrière. De eerste twee keer waren er trucs voor nodig, ditmaal kwam de winst voor Hakkinen nagenoeg vlekkeloos tot stand.

Zijn vorige overwinningen, de laatste race van 1997 en de eerste van 1998, was de koele Fin ook de beste. Maar in beide gevallen was sprake van een dubieus onderonsje. De eerste keer, bij de GP van Europa in het Spaanse Jerez de la Frontera, mocht Hakkinen winnen na overleg tussen de renstallen van Williams en McLaren. Villeneuve veroverde de wereldtitel en liet zijn collega voor. Bij de seizoensopening in Melbourne was Hakkinen drie weken geleden onbetwist de sterkste. Een fout van zijn team, een overbodige pitsstop, hield hem echter op, waarna ploeggenoot Coulthard de Fin vlak voor de finish (gedwongen) liet passeren. De Schot was gisteren ook de enige die het spoor van Hakkinen kon volgen.

Hakkinen was destijds oprecht blij met zijn zege, maar alom werden vraagtekens geplaatst bij zijn overwinning. Temeer omdat McLaren een extra remsysteem gebruikte dat het team beslissende voordelen zou verschaffen. In de aanloop naar Brazilië werd volop gediscussieerd over de 'wonderremmen'. Concurrerende teams dienden protesten in bij de automobielfederatie die hen uiteindelijk in het gelijk stelde. De remmen moesten eruit en ook teamorders, zoals McLaren-baas Ron Dennis die in Australië gaf, zijn voortaan uit den boze.

In alle commotie was Hakkinen extra gebrand zich, los van kunstgrepen, te bewijzen. Daarin slaagde de blonde coureur glansrijk. In de race heerste hij als een vorst. Na de start leek Hakkinen ontketend, zo snel verwijderde hij zich van de andere coureurs. Alleen Coulthard beschikte over het motorvermogen om hem te volgen. Door de dominantie van de McLarens was de race op het circuit van Interlagos ontdaan van spanning.

Die moest komen van het gevecht om de plaatsen drie tot en met zes. Een karwei dat Ferrari-bestuurder Michael Schumacher wel was toevertrouwd. Het Benetton-team, waar Jos Verstappen op 1 en 2 april gaat testen, had achter hem een sterke dag. De Oostenrijker Alexander Wurz finishe als vierde, de Italiaan Giancarlo Fisichella als zesde. Wereldkampioen Jacques Villeneuve, vorig jaar winnaar, greep net naast de WK-punten.

Het bleef gerommel in de marge. Net als in Melbourne zetten de McLaren-coureurs bijna al hun opponenten op één of meer ronden achterstand. Hakkinen en Coulthard waren gisteren zelfs niet op een fout te betrappen. De pitstops van McLaren waren niet overdreven snel, maar dat maakte niet uit. Alleen regen had de GP een andere wending kunnen geven, maar de weergoden waren McLaren gunstig gezind.

“Het liep erg prettig voor mij, op enkele momenten na”, sprak Hakkinen na afloop. “Tegen het einde raakte ik even iets hards, misschien een vogel of zo.” Voor de derde GP, in Argentinië op 12 april, voorspelde Hakkinen meer spanning. “Een veel moeilijker circuit, waar de wagens dicht bij elkaar zullen liggen.”

Damon Hill werd gisteren gediskwalificeerd. De Brit, wereldkampioen in 1996, eindigde in Sao Paulo als tiende, op twee ronden van Hakkinen. Bij de technische controle na afloop bleek dat de Jordan van Hill niet aan de gewichtseisen van de internationale autosportfederatie (FIA) voldeed.