Waarheen met TV10?

Zelfs de programma's van HMG konden TV10 niet vlot trekken. Vorige week werd de samenwerking beëindigd. Wat gaat er toch steeds mis met TV10?

Het zal toch geen dronken werkstudent zijn, die de programma-schema's bij TV10 samenstelt? Soms lijkt het er op. De klassieke politieserie Hill Street Blues na de onderbroekenlol van Benny Hill; de Britse dijenkletsers van Grace 'n Favour na science fiction klassieker Star Trek; en de chique belevenissen van de cast van To the Manor Born na de knokserie Kung Fu.

Het herhaalkanaal TV10 is van alles niets, vatten mediastrategen samen. Omdat de kijker niet weet wat bij TV10 te verwachten, laat hij het station voor het gemak maar links liggen, denken zij. Hoogstens komt iemand bij toeval op het station terecht - om even, met een nostalgische glimlach te blijven hangen. Helaas blijft het daar bij.

Het aantal hartstochtelijke fans van de afzonderlijke series is niet voldoende om de zender vlot te trekken. Pas bij 3,5 procent marktaandeel is TV10 winstgevend, meldde voormalig directeur Lex Harding bij de start van TV10 in 1995. Het station komt nog altijd niet verder dan 2 procent (wat gelijk staat aan zo'n 60.000 kijkers).

Bestuursvoorzitter Houwert van Wegener Arcade is er niet rouwig om TV10 vorig jaar te hebben afgestoten. “Een aardig concept, zo'n niche-zender, maar dan voor de omvangrijke Amerikaanse markt. Hier wordt zo'n niche meteen wel heel niche-erig. Wij konden er niets mee verdienen.”

De grootste tragiek van TV10 is dat het station al sinds het de lucht inging, niet lijkt te weten waar het heen wil. In de amper drie jaar dat de zender bestaat, werd driemaal van koers gewisseld. En de vierde komt er aan.

Aanvankelijk moest het een 'gouwe-ouwe-station' worden, met The Love Boat, Wordt u al geholpen? en Mash als paradepaardjes. Arcade-voorman Heinsbroek zag een gat in de markt voor dit 'feest der herkenning'. Toen na een jaar bleek, dat het feestje niet aansloeg, besloot TV10-directeur Lex Harding het pakket met eigen programma's op te frissen. Een dagelijks spelletje moest er komen, een gesponsord autoprogramma, een serie over reizen en een filmmagazine.

Het Amerikaanse mediaconcern Saban besliste anders. Toen het halverwege 1997 90 procent van de aandelen van Wegener over nam, werd TV10 overdag ineens tot kinderkanaal gebombardeerd. De tekenfilms kwamen grotendeels van moedermaatschappij Fox Kids Worldwide, in de avonduren bleef men oude series herhalen. De plannen voor eigen programma's op de avond, gingen in de ijskast.

De per 1 maart 1997 benoemde nieuwe TV10-directeur Hans Bloem bedacht een list om de avond op een andere manier op te fleuren. Hij polste de Holland Media Groep, eigenaar van RTL4, 5 en Veronica, of zij programma's aan TV10 kon leveren.

Zijn timing had niet beter kunnen zijn. HMG bleek over een grote voorraad oudere comedies, actieseries en films te beschikken die op de eigen zenders niet meer rendabel geëxploiteerd konden worden. De deal werd gesloten. Bovendien verwierf HMG door een optie te nemen op 50 procent van het aandelenpakket van TV10, controle over een televisiestation dat, met bijvoorbeeld concurrent SBS6, wel eens had kunnen uitgroeien tot een geduchte concurrent van RTL4, 5 en Veronica.

Datzelfde jaar al verschenen afleveringen van HMG-programma's als Goede Tijden, Slechte Tijden; Magnum p.i, en Liefde op het eerste Gezicht op TV10. Bovendien werden de programma's zoveel mogelijk in thema-avonden gegoten. TV10 leek met deze coherentere programmering in rustiger vaarwater verzeild.

Voor velen kwam de ontbinding van het huwelijk dan ook als een verrassing. Van wat de ideale match had geleken werden vorige week vrijdag de contracten verscheurd.

Hans Bloem geeft als reden dat de HMG-programma's niet de beoogde stijging in kijkcijfers opleverden. “Een inschattingsfout”, zegt hij. Waarschijnlijker is dat de deal vanaf het begin al gedoemd was te mislukken. De belangen tussen HMG en TV10 waren tegenstrijdig. TV10 wilde zoveel mogelijk groeien, maar HMG had TV10 juist aan zich verbonden om er controle over te houden. Het wilde TV10 juist niet te veel laten concurreren met de eigen zenders. Hoe dan ook, onder de nieuwe HMG-directeur en notoir saneerder Pieter Porsius, ging de deal acuut op de schop. Porsius had al in januari laten weten van TV10 af te willen.

Sadder and wiser kijkt Bloem terug op het mislukte avontuur. Maar hij wenst te benadrukken dat er ook dingen wél goed zijn gegaan. De kinderprogrammering bijvoorbeeld. “We zitten nu op de helft van Kindernet. Je zou het gejuich moeten horen als we met een Fox Kids auto een schoolplein passeren.” En ook de avondprogrammering is niet louter kommer en kwel, zegt hij. “We groeiden gewoon niet, dat is alles, maar daar gaan we nu wat aan doen. Al die verhalen dat we noodlijdend zouden zijn, onzin natuurlijk.”

Bloem zegt zich momenteel samen met moedermaatschappij Fox te beraden op een nieuwe strategie voor de avond. Hij kan er nog niet veel over zeggen, want er is nog niets definitief.

“Wat wél al vaststaat, is dat we afwillen van ons imago als alleen maar herhaalkanaal. Er zullen altijd classics blijven op TV10, maar we gaan ook flink investeren in nieuwe programma's. Er gaan nu echt miljoenen in.”

Betekent het nauwer samenwerken met moeder Fox dat TV10 straks Fox producties als The X-Files, Millennium, The Simpsons en speelfilms als Star Wars, Titanic en Speed gaat uitzenden?

SBS6-directeur Fons van Westerloo 'denkt toch echt van niet'; “dan gaat Fox echt heel veel geld verliezen.” Zijn zender sloot vorig jaar een 'megadeal' met Fox die loopt tot 2001. Hij is niet bang dat de waardevolle pakketten in de toekomst aan TV10 gegund zullen worden. “In Amerika zendt Fox zijn programma's ook niet per se uit op hun eigen kanaal. Ook daar wordt het verkocht aan de hoogste bieder. In Nederland zijn dat HMG en SBS6, niet TV10.” De jongste feiten lijken hem alvast gelijk te geven. De in Amerika zeer populaire Fox-serie Buffy the Vampire Slayer is binnenkort bij SBS6 te zien. En niet bij TV10.

Mediastrateeg Ruud de Langen van mediabureau Media Direction is somber over de toekomst van TV10, mét of zonder Fox-pakket. Hij denkt dat er geen ruimte is voor nóg een familiezender op de Nederlandse markt, naast SBS6 en Veronica. “Als ze al een kans willen maken, moeten ze doelgroep-tv gaan maken. Maar ook dat is heel moeilijk; elke doelgroep wordt door het huidige aanbod al goed bediend.”

Fons van Westerloo is ruimdenkender. Hij wil best een slag om de arm houden. “Met 100 miljoen kom je een heel eind”, zegt hij. Hij lacht erbij.

    • Japke-d. Bouma