VERHOOGD RISICO OP WIEGENDOOD NA EEN LANGE VLIEGREIS

Sommige baby's krijgen een ernstig zuurstoftekort in hun bloed als ze worden blootgesteld aan lucht met slechts 15% zuurstof, vergelijkbaar met de hoeveelheid in een vliegtuig of op grote hoogte in de bergen.

Britse kinderartsen die 34 gezonde baby's van 1 tot 6 maanden zes uur lang hadden laten slapen in een ruimte met een dergelijk laag zuurstofgehalte, zagen bij vier van die kinderen de zuurstofverzadiging in het bloed zo dramatisch dalen dat ze zich gedwongen zagen het experiment af te breken. De artsen waren zich gaan bezighouden met het effect van een laag zuurstofgehalte toen ze van twee ouderparen te horen hadden gekregen dat hun kinderen kort na een intercontinentale vliegreis aan wiegendood waren overleden, het ene na 14 uur en het andere na 40 uur (British Medical Journal, 21 maart).

Een lage zuurstofspanning in een vliegtuig is tijdens langere vluchten heel normaal. In de drukcabines van een modern vliegtuig als de Boeing 747 wordt de druk op een spanning gehouden die vergelijkbaar is met 1700 meter hoogte in de bergen en in oudere DC9's is dat zelfs ongeveer 2500 meter. Bij gezonde volwassenen (en ook bij de meeste baby's) heeft dat weinig gevolgen - de zuurstofverzadiging in het bloed daalt slechts gering, van 97 naar 89%. Zoals nu blijkt, zijn er echter ook kinderen die hier veel dramatischer op reageren; de vier baby's in het onderzoek vertoonden een daling tot minder dan 80%.

Naar aanleiding van dit bericht liet British Airways weten dat er bij hen op een totaal van jaarlijks 34 miljoen passagiers nog nooit een geval van wiegendood was geregistreerd. Volgens de onderzoekers zegt dat niet zoveel: de gevolgen van een vliegreis kunnen heel goed pas na terugkomst tot uiting komen, omdat het kind in het vliegtuig voortdurend intensief door de ouders wordt verzorgd. British Airways kan niet nagaan hoe het kinderen na een vlucht verder vergaat. De maatschappij was dan ook niet op de hoogte van de twee gevallen die de onderzoekers op het spoor van dit experiment hadden gezet.

De resultaten van het zuurstofonderzoek zijn verontrustend, maar het is natuurlijk niet zo dat de meeste wiegendoodbaby's eerst een vliegreis hebben gemaakt. De Britse Foundation for the Study of Infant Deaths wijst er dan ook op dat nog niet is aangetoond dat wiegendood vaker in een vliegtuig ontstaat dan op de grond. Wel reageren sommige baby's blijkbaar veel dramatischer op een daling in de zuurstoftoevoer dan andere. Een interessante vondst, die nader onderzocht moet worden.

De Nederlandse pedagoge Monique L'Hoir promoveert 7 april op een onderzoek naar wiegendood. Zij laat zien dat het gebruik van een fopspeen de kans op wiegendood met een factor 20 verkleint. Baby's met een speen slapen rustiger en draaien zich minder op de buik, een bekende risicofactor.