Stork brengt herstart Fokker 'stapje dichterbij'

ROTTERDAM, 28 MAART. Stork heeft op 'hoofdlijnen' een overeenkomst gesloten met Rekkof, de geplande opvolger van het in 1996 failliet verklaarde Fokker. Het ultimatum van Stork richting Rekkof (Fokker omgekeerd) is daarmee van de baan. Dit heeft de nieuwe topman van Stork A. Veenman gisteren meegedeeld.

Veenman zette Rosen Jacobson begin maart klem met de eis dat Rekkof “binnen een paar weken” een besluit moest nemen over de herstart van Fokker. Rosen Jacobson die al ruim een jaar bezig is met Rekkof, stelde keer op keer het besluit uit om de Fokkers in productie te nemen. De trage voorbereiding bezorgde Stork een schade van zeven miljoen gulden. Gisteren werd bekend dat Rosen Jacobsen Stork een vergoeding heeft betaald voor de miljoenenschade die bij Stork is ontstaan.

Door het principe-akkoord, waarbij Stork via de vestiging in Papendrecht onderdelen zal leveren aan het eventuele vliegtuigproject, lijkt de start van de bouw van een aantal Fokker-vliegtuigen volgens ingewijden slechts “een stapje dichterbij” te zijn gekomen. Of Rekkof inderdaad opstart, is volgens Veenman nu “afhankelijk van Rekkof zelf”.

Zoals bekend is Rosen Jacobsen al maanden actief op het terrein van Fokker op Schiphol-Oost waar hij kantoorruimte heeft gehuurd. Hij beschikt er over 35 tot 40 medewerkers, die hij uit eigen zak betaalt. Uit de failliete boedel van Fokker heeft Rosen Jacobsen voor tien miljoen gulden mallen gekocht voor de productie van de Fokker 70 en Fokker 100, toestellen die hij dit jaar nog in productie hoopt te nemen.

De overeenkomst met Stork is van belang omdat die partij het recht tot certificeren van vliegtuigen bezit, waarbij de Rijksluchtvaartdienst (RLD) zelf alleen de eindcertificatie uitvoert. Stork zou volgens Rekkof genegen zijn mee te werken omdat dit werk betekent voor de vestiging in Papendrecht, waar Fokker Aviation lichte kunststofonderdelen voor vliegtuigen maakt.

Rekkof zou enkele tientallen straalvliegtuigen van het type F70 en F100 willen bouwen. Begin dit jaar tekende Rosen Jacobson een principe-akkoord met Formosa Airlines. De Braziliaanse Tam liet eveneens weten belangstelling te hebben voor de Fokkers. Dasa, de oude eigenaar van Fokker, schijnt al een akkoord met Rekkof te hebben gesloten voor de levering van de Fokker-rompen.

Niettemin blijft het opnieuw opstarten van de productie een immens probleem, waaraan Rosen Jacobsen zich, volgens een aantal betrokkenen, waarschijnlijk zal vertillen. Zij wijzen op de problemen met de toeleveranciers, die na het faillissement van Fokker de productie hebben gestaakt. Terwijl driekwart van de onderdelen voor een Fokker 70 van honderden buitenlandse toeleveranciers kwamen.

Bovendien ligt de belangrijkste toeleverancier dwars. Het Ierse Shorts - sinds jaar en dag de leverancier van vleugels voor Fokker - heeft de productie gestaakt en Rosen Jacobsen ziet naar verluidt tot nu toe geen kans het Ierse bedrijf over te halen die productie - desnoods via derden - te hervatten. Op de achtergrond speelt hierbij de oekaze van Shorts-moeder Bombardier uit Canada, dat met zijn CRJ-700 zelf een toestel met 70 stoelen op de markt brengt en niet zit te wachten op concurrentie in de vorm van nieuwe Fokkers. Lost Rosen Jacobsen dit probleem niet op dan spat de droom uiteen.