Mega-koop: concentratie in farmacie

ROTTERDAM, 28 MAART. Het Amerikaanse bedrijf Cognizant Corporation heeft bekend gemaakt Walsh International Inc. en Pharmaceutical Marketing Services Inc. (PMSI) over te nemen. Daarmee lijkt een steeds heviger wordende strijd over 'data' op het gebied van geneesmiddelen in Europa definitief beslecht.

Niet bekend

Binnen de farmaceutische industrie wordt nu met spanning afgewacht hoe de Europese Commissie en de Federal Trade Commission in de Verenigde Staten zullen reageren op de overname en de fusie. Tussen IMS en Source lopen klachtenprocedures bij de Europese Commissie (directoraat generaal voor de mededinging) in Brussel, waarbij de bedrijven elkaar onder andere beschuldigen van misbruik van monopolie-posities. Nu de bedrijven samengaan zullen die klachten naar verwachting worden ingetrokken, maar vervolgens moet de Commissie zich buigen over de vraag of er niet een te groot machtsblok ontstaat op dit terrein. De argumenten daarvoor hebben de bedrijven inmiddels zelf aangevoerd, zo menen zegslieden bij de Commissie.

Cognizants topman Robert E. Weisman zei bij de bekendmaking dat met de acquisitie van Walsh en PMSI de leidinggevende positie van zijn bedrijf op de belangrijkste markten alleen maar verder versterkt is. “We zijn hierdoor in staat onze klanten een nog breder pakket aan diensten aan te bieden. Bovendien kunnen we meer investeren in nieuwe producten. In financiële zin mag worden verwacht dat de overname van 1 januari volgend jaar al lonend zal zijn,” aldus Weisman.

IMS Health vergaart gegevens over de verkoop van geneesmiddelen, marktaandelen, aantallen recepten en andere data rond medicijnen. Belangrijkste afnemer van die gegevens zijn farmaceutische bedrijven, maar ook overheden leunen bij hun beleid veelal sterk op cijfers en analyses van IMS. Het bedrijf is actief in meer dan negentig landen. Het in New York gevestigde PMSI, dat pas sinds 1991 bestaat werkt inmiddels in negen landen. Het voorziet farmaceutische bedrijven van allerhande informatie over onder andere handelsstromen en aantallen apothekers in de VS, Europa en Japan.

IMS' moederbedrijf Cognizant kondigde half januari van dit jaar aan zich te willen opsplitsen in IMS Health en Nielsen Media Research, waarbij Nielsen vervolgens zou worden verkocht.

Walsh is vooral actief op het gebied van automatiseringssystemen voor farmaceutische bedrijven en werkt in dertig landen. Het onderdeel Source werkt in vijf Europese landen. Source beschikt over een groot gegevensbestand rond receptgeneesmiddelen. Source beschikt ook over een uitgebreid bestand waarin 'profielen' van huisartsen en specialisten zijn opgeslagen. Daarmee kan Source farmaceutische bedrijven in staat stellen heel gericht aan marketing te doen.