Linksaf Rob de Nijs, rechtsaf naar Ahold

Ahold geeft dertig miljoen nieuwe aandelen uit in een poging daarmee zo'n twee miljard gulden binnen te halen voor nog meer bedrijfsovernames. Dus houdt het concern een roadshow om behalve institutionele ook particuliere beleggers warm te maken.

APELDOORN, 28 MAART. De straten rondom theater Orpheus in Apeldoorn waren dinsdagavond verstopt. Behalve Rob de Nijs verzorgde in een bijzaal van de schouwburg ook Koninklijke Ahold een optreden. Zo'n 350 bezoekers kozen niet voor Malle Babbe maar bezochten een uitvoerige bedrijfpresentatie van het supermarktbedrijf dat groot is geworden dankzij grootgrutter Albert Heijn en nu over de hele wereld aan de lopende band winkelketens opkoopt.

Ahold geeft dertig miljoen nieuwe aandelen uit om twee miljard gulden te genereren voor bedrijfsovernames. De helft van de beleggers in Ahold is particulier. Om dit 'volksaandeel' te promoten hielden Ahold en zijn begeleidende bank de afgelopen week ook presentaties voor de kleine beleggers in Groningen, Arnhem, Utrecht en Amsterdam. Het is uitzonderlijk dat een bedrijf voor een aandelenemissie niet alleen de institutionele beleggers (verzekeraars, pensioenfondsen) bezoekt, maar ook, zoals dat in jargon heet, een roadshow verzorgt om particulieren over de streep te trekken. Doorgaans vindt de kleine belegger zijn weg van zelf wel. Bovendien zien veel bedrijven de particulieren liever gaan dan komen omdat de meesten onder hen een periode van een laag koersniveau niet uitzitten maar bij de eerste de beste achteruitgang over elkaar heen rollen om hun stukken te verkopen. Bij Ahold ligt dat anders. Hier moet op de kleintjes worden gelet omdat ze gezamenlijk de helft van het bedrijf bezitten. 'Het is de klant die ons succes bepaalt', luidt het motto van Ahold. De andere helft van de stukken is in handen van institutionele beleggers in binnen- (circa 35 procent) en buitenland (15 procent)

De bijzaal van Orpheus vult zich in rap tempo met grijze haardossen. Niet verwonderlijk, want uit recent onderzoek naar het profiel van de Ahold-belegger blijkt dat zestig procent ouder is dan zestig.

Op het balkon worden extra stoelen neergezet. De bezoekers wisten bij aankomst in de schouwburg nog niet welk beursgenoteerd bedrijf een presentatie zou gaan houden. ABN Amro Rothschild, de bank die de emissie voor Ahold verzorgt, had dat geheim gehouden om pottenkijkers te vermijden. Op basis van informatie van de accountmanagers had de bank haar klanten geselecteerd. Er was gekeken of het aandeel Ahold in hun portefeuille paste. Bovendien moesten ze 'niet misgefortuneerd zijn', zoals een regiodirecteur van de bank dat noemde.

Ahold's president-directeur C.H. van der Hoeven was niet in eigen persoon naar Apeldoorn getogen. Hij zat op dat moment in het Schotse Edinburgh om een groep buitenlandse beleggers te interesseren voor de stukken.

Ahold wil nog verder de wereld in trekken. Van der Hoeven barst van de groeiambitie, zo bleek eerder op die dag tijdens een lunch voor fundmanagers. “De helft van alle mensen op deze aardbol heeft nog nooit een supermarkt gezien. Als het een beetje gaat lopen in China, dan praat je over omzetten, daar heb je geen idee van, zo groot”, klonk in de Spiegelzaal van het Amstelhotel. De potentiële investeerders gebruikten intussen gebakken kalfsvlees met een Chateau Lescalle 1993. In de Verenigde Staten waar Ahold het op vier na grootste supermarktbedrijf is ziet hij “de voordelen naar zich toe vloeien.” Ook Portugal is “een successtory”. In Tsjechië “liggen de kansen op straat”.

Zo gaat Van der Hoeven alle landen af waar Ahold is gevestigd. Met Polen zit hij in z'n maag. Ahold was daar een joint-venture aangegaan het Duitse Allkauf dat zich vervolgens liet opkopen door een van Ahold's belangrijkste concurrenten, het Duitse Metro. De twee onderhandelen wie er alleen verder gaat.

Ook Azië ziet hij ondanks de huidige financiële crisis als een regio met goede mogelijkheden. Ahold zegt geprofiteerd te hebben van de lage prijzen en de lage valutakoersen. Van der Hoeven: “Zonder crisis hadden we die 33 supermarkten in Sjanghai en Singapore in januari niet kunnen openen.”

In Latijns-Amerika is het van hetzelfde laken een pak. Onlangs kocht Ahold hier voor 860 miljoen gulden de Argentijnse supermarktketen Velox. Het aankoopbedrag werd gefinancierd met een overbruggingskrediet. Met de opbrengst uit de emissie waarop deze week werd ingeschreven, wordt deze aankoop geherfinancierd. De rest “gaat op de plank” voor kleine en middelgrote acquisities.

Daar waar Ahold aanwezig is, streeft het naar marktleiderschap. In Duitsland, Frankrijk of Groot Brittannië zou de prijs voor dat leiderschap, als dat al haalbaar is, veel te hoog zijn. Van der Hoeven over de landen die wèl geschikt zijn: “We zitten op het vinkentouw om opnieuw toe te slaan. Als we een zeer grote aankoop gaan doen, komen we wel weer bij u terug met een nieuwe emissie”.

De vertegenwoordigers van de institutionele beleggingsinstellingen stellen na afloop van de presentatie voor de vorm nog enkele vragen. Echt nodig is dat niet. “Op deze bijeenkomst zoeken ze bevestiging van wat ze al weten”, zegt Van der Hoeven achteraf.

In Apeldoorn, na het verhaal voor de particuliere beleggers, vraagt een genodigde van in de zeventig na afloop: “Weet ik als Ahold-belegger zeker dat ik mijn aangevraagde aandelen krijg toegewezen?” Antwoord: “Nee, maar u wordt wel in een categorie geplaatst waarbij u meer kans maakt op de aandelen dan andere beleggers.” Ter afsluiting zegt de regiodirecteur van de bank: “Neemt u morgen maar contact op met uw adviseur en doe wat u denkt dat nuttig en noodzakelijk is”.

Een bezoeker na afloop: “Ik vond het allemaal een beetje eenzijdig. We hebben risico's van het Ahold-aandeel nauwelijks belicht gezien. Hoe kan je dan besluiten of je wil kopen? Hij stelt voor dat de bank een onafhankelijk adviseur uitnodigt. “Maar ja”, redeneert hij zelf, “dat is natuurlijk slecht voor de business”.