'Karakter' matig ontvangen in VS

NEW YORK, 28 MAART. De eerste Amerikaanse recensies over de met een Oscar bekroonde film Karakter van Mike van Diem zijn gematigd tot kritisch. De New York Times is maar matig te spreken over Karakter, die gisteren in de VS première ging, terwijl de New York Daily News vindt dat het niet meer dan “een zeer geslaagd afstudeerproject” is.

Heel de wereld kon afgelopen maandag zien hoe Sharon Stone de Oscar overhandigde aan Mike van Diem. Al voor de toekenning had Sony Pictures Classics Karakter in distributie genomen en gisteren ging hij in de New-Yorkse bioscoop Regency Theater in première. Vijftien andere grote steden volgen nog. Van Diem maakt op dit moment een promotietour langs een aantal van die plaatsen.

De New York Times, veruit het belangrijkste medium voor recensies, heeft het artikel over Karakter op een vrij prominente plaats gezet en voorzien van een grote foto van Jacob Katadreuffe (Fedja van Huêt). Volgens criticus Janet Maslin is “het achterliggende idee” van het verhaal niet altijd duidelijk. “Er lijkt iets verloren te zijn gegaan in de vertaling”, schrijft ze.

Maslin is lovend over de “formidabele acteerprestatie” van Jan Decleir en vindt de film “visueel boeiend”. De carrière van Katadreuffe heeft iets Dickensiaans maar de humor en scherpe observatie van Dickens ontbreken volgens Maslin. De slotscènes zijn volgens haar een soort openbaring maar de weg daarheen is “lang en bochtig”.

Onder de kop 'Ontwikkeling van Karakter ontbreekt' noemt de New York Post de film een “goed ogend Kafkaëske drama” en een “bitter verhaal”. Karakter ziet er veelbelovend uit maar het is ook “flets en zwaar op de hand”. De film krijgt in de waardering van de Post tweeëneenhalve ster, waar vier het maximum is.

Volgens de Daily News laat Van Diem in Karakter zien dat hij alle elementen van het filmmaken beheerst, maar heeft hij niet veel personality. Alles zit net iets te mooi in elkaar, aldus criticus Dave Kehr, en de personages zijn “afgesneden en gedroogd”. In zijn laatste zin wordt Kehr echter even enthousiast: “Maar de vertelling dendert door en neemt de kijker mee door de aandacht voor detail en de efficiente opbouw.” De film krijgt daarom drie sterren, bij een maximum van vier.