Ferdinand Porsche (1909-1998); Een geniale auto-ontwerper

ROTTERDAM, 28 MAART. Ferdinand Porsche, de grondlegger van de gelijknamige sportwagenfabriek uit Stuttgart-Zuffenhausen die gisteren op 88-jarige leeftijd in Oostenrijk is overleden, was een van de meest legendarische autobouwers uit de geschiedenis.

Hoewel zijn concern vooral begin jaren negentig met name door het instorten van de voor Porsche zo belangrijke Amerikaanse markt financieel langs de rand van de afgrond balanceerde, is Ferdinand Porsche er altijd in geslaagd zijn 'levenswerk' niet alleen technisch maar ook financieel bij elkaar te houden.

Sinds het begin van de productie in 1950 zijn er meer dan anderhalf miljoen Porsches op de weg verschenen, waarvan 12.000 in Nederland. De Porsche 356 was het eerste model dat werd geproduceerd, tot in 1963 de wereldberoemde 911-serie het licht zag. De Porsche 911 is meer dan dertig jaar het grote kassucces van de fabriek geweest.

De Porsche 356 was samengesteld uit oude onderdelen van de Volkswagen Kever. Een product dat eveneens nauw met de familiegeschiedenis van Porsche is verbonden. De vader van Ferdinand Porsche (eveneens Ferdinand) was in wezen de geestelijke vader van de Volkswagen Kever, met 21 miljoen 's werelds meest geproduceerde auto.

Ferdinand Porsche junior trad na een middelbare schoolstudie, een hogere technische opleiding en een stage bij Bosch in 1938 in dienst bij zijn vader die in de oorlog de Volkswagen-Werke leidde. In 1938 togen vader en zoon Porsche naar Henry Ford in Detroit om daar te kijken. Zelf ontwikkelden zij een Volkswagen die 50.000 proefkilometers doorstond en niet meer dan 1000 mark kostte.

Na de oorlog ging de jonge Ferdinand Porsche zijn eigen weg en knutselde hij in Gmund en later in Salzburg zijn eerste sportwagens in elkaar. Nadat overeenstemming was bereikt met het Amerikaanse bezettingsleger verhuisde Porsche in 1948 naar Stuttgart waar de fabriek definitief werd gevestigd. Alleen al van het sportwagentype Porsche 356 werden in Stuttgart vanaf 1950 in vijftien jaar 80.000 auto's gebouwd waarna in 1963 de 911 volgde. Tevens was het merk uiterst succesvol in de autosport.

Inmiddels berust de dagelijkse leiding van Porsche bij Wendelin Wiedeking, een jonge manager die via het binnenhalen van Japanse managementteams voor de autoindustrie, Porsche heeft getransformeerd tot een moderne autofabrikant.

In het afgelopen boekjaar maakte Porsche op een omzet van ruim vier miljard mark weer 165,3 miljoen mark winst. Nieuwe modellen als de Boxster, de vernieuwde 911 en de Carrera Cabriolet slaan met name in de VS enorm aan.

De familie Porsche heeft na het verdwijnen van Ferdinand - die de laatste jaren 'ere-commissaris' was bij Porsche - als grootaandeelhouder alleen op de achtergrond nog met het bedrijf te maken. Binnen het bedrijf behartigt zoon Alexander nog enigszins de belangen van Porsche. Hoewel de familierelaties nogal gecompliceerd zijn. Want de huidige bestuursvoorzitter van Volkswagen Ferdinand Piëch - tevens miljardair - is een volle neef van Ferdinand Porsche.

Via moeder Louise Piëch - aangetrouwde familie van Porsche - eisten enkele kleinkinderen Piëch halverwege de jaren tachtig hun aandeel in het Porsche bedrijf op. Maar door een privé-kapitaalinjectie van 200 miljoen mark wendde Ferdinand het onheil af en hield hij de Porsche-dynastie fier overeind.