Vrolijk boemelen naar de bollen

Lovers Rail liet gisteren voor het eerst een toeristentrein rijden van Amsterdam naar de Keukenhof in Lisse.

AMSTERDAM, 27 MAART. Het witte bordje van Lovers Rail viel meteen op tussen het NS-blauw op het informatiebord in de stationshal van Amsterdam CS. Op perron vier vierde de firma Lovers feest, met champagne en accordeonmuziek. Gisteren vertrok de eerste Keukenhof Expres van Lovers Rail, de tot dusver enige concurrent van de Nederlandse Spoorwegen. Van buiten is de toeristentrein, die rijdt van van Amsterdam via Haarlem en Lisse naar Leiden, beschilderd met tulpen. Binnen klinkt Amsterdamse volksmuziek.

De liberale econoom professor A. Heertje was gevraagd de Keukenhof Expres in te wijden. Hij sloeg een fles champagne stuk tegen de trein en beschadigde hiermee de lak. Heertje hield een pleidooi voor meer concurrentie op het Nederlandse spoor en prees de initiatieven van Lovers.

Het was ongeveer dertig jaar geleden dat er voor het laatst een trein stopte in Lisse. Het stationsgebouw doet tegenwoordig dienst als restaurant. Het perron wordt voorlopig nog gevormd door een steiger. Vanaf station Lisse moet de toerist nog anderhalve kilometer lopen naar de Keukenhof. Bussen rijden slechts zeer sporadisch. “Maar”, zegt directeur P. Sul van Lovers Rail, “het verste parkeerterrein voor de Keukenhof is ongeveer even ver weg”. Hij denkt dat de trein per dag achthonderd tot duizend toeristen van en naar de Keukenhof zal brengen. Na station Lisse rijdt de trein door naar Leiden Centraal, waar vanochtend een trein van de NS vertraging opliep, omdat de Keukenhof Expres tien minuten te laat was.

Voor Sul en zijn collega's werd de dag gisteren nog feestelijker toen ze hoorden dat het kabinet een aantal belangrijke besluiten uit de nota De derde eeuw spoor waarschijnlijk tot na de verkiezingen uitstelt. In deze nota werkt minister Jorritsma (Verkeer en Waterstaat) uit hoe zij marktwerking en concurrentie op het spoor gestalte wil geven. Een van haar voorstellen in een concept-versie van de nota behelst NS Reizigers tussen 2000 en 2008 het alleenrecht te geven op het exploiteren van treindiensten op het hoofdrailnet.

Voor Lovers Rail, sinds vorig jaar een dochter van het Franse miljardenconcern CGEA, kwamen die voornemens van de minister zeer ongelegen. Lovers wil namelijk naast toeristentreinen naar de Keukenhof en het strand bij IJmuiden ook forensentreinen laten rijden tussen Amsterdam en Haarlem, tussen Hilversum en Utrecht en tussen Leiden en Den Haag, op het hoofdrailnet dus. Wanneer de NS zoals voorgesteld in de nota tot 2008 als enige op dat net mag rijden, zou Lovers die concessie weer ontnomen worden. Sul heeft al gedreigd met een grote schadeclaim als dit gebeurt.