Sterke stijging winst Nestlé

ROTTERDAM, 27 MAART. De nettowinst van het Zwitserse Nestlé, het grootste voedingsbedrijf ter wereld, is vorig jaar met 17,8 procent gestegen tot 4,0 miljard Zwitserse franc (5,52 miljard gulden). De omzet steeg met 15,7 procent tot 70 miljard francs. Dat heeft de producent van onder meer Nescafé koffie en Perrier mineraalwater gisteren bekendgemaakt.

Net als de belangrijkste concurrent, het Nederlands-Britse Unilever, heeft Nestlé zijn uitgaven voor marketing vorig jaar sterk verhoogd. Het reclamebudget om de A-merken te ondersteunen steeg van 18 tot ruim 21 miljard francs. Toch verbeterde de nettomarge (de nettowinst als percentage van de omzet) van 5,6 tot 5,7 procent.

Nestlé schrijft de verbetering van de winst toe aan versnelde innovatie van producten en de verdere expansie in een aantal landen, waardoor daar voldoende schaalgrootte werd bereikt. Ook is de verkoopprijs van koffie snel aangepast aan de stijgende grondstofprijzen en zijn in het algemeen de productiekosten verlaagd.

Ruim 3 procentpunt van omzetgroei was autonoom, 8 procentpunt was het gevolg van gunstige valutakoersen en 3,7 procentpunt was te danken aan hogere prijzen van de verkochte producten.

De sterkste stijging van het bedrijfsresultaat werd gerealiseerd in de relatief kleine divisie 'farmacie' met onder meer contactlenzenvloeistof. De omzet steeg van 2,4 tot 3,2 miljard francs, het bedrijfsresultaat van 573 miljoen tot 825 miljoen francs.

Ook in de vier grote divisies steeg de omzet: in dranken als mineraalwater van 16,3 tot 19,1 miljard, in zuivel en ijs van 16,7 naar 19,3 miljard, in maaltijden en sauzen van 16 naar 17,7 miljard en in chocola van 9 naar 10,6 miljard.