De krant kun je niet missen, maar beurspagina's wel

ROTTERDAM, 27 Maart. De krant kun je geen dag missen. Lekker lezen op een grote tafel, in je luie stoel of op kantoor en makkelijk mee te nemen naar de tuin, naar bed, de WC en in de trein. Daar kan geen tv of computer aan tippen.

Mooie artikelen herlees je, je bouwt er een archief mee op, alles voor één prijs. Je moet alleen leren selecteren. Een vrij algemene klacht is dat de krant tegenwoordig te veel biedt, maar dat is slechts een luxe-probleem. Voor vluchtige en onaandoenlijke informatie zoals beurskoersen die je maar eventjes raadpleegt, biedt de krant geen voordeel meer. Ze kan bovendien nooit alle abonnees tevreden stellen, want de honger naar dit soort informatie is niet te stillen en het aantal beursnoteringen en beleggingsfondsen blijft groeien. Te veel om allemaal op te nemen. Beursredacties doen het nooit goed, dat blijkt uit de dagelijkse stroom van telefoontjes, e-mails en brieven.

Het Internet wordt snel een volksmedium. Dat heeft consequenties voor de kranten. Voor courantiers en journalisten ligt er een uitdaging om de wisselwerking tussen het gedrukte en het elektronische medium te versterken.

Beleggers kunnen tegenwoordig beter op het Internet kennisnemen van de koersen, of op Teletekst met een beperkte selectie. Internet biedt constant bijgewerkte noteringen, via de site van Amsterdam Exchanges, de beurs op het Damrak. De krant loopt hiermee ook altijd achter: een ochtendblad vermeldt de slotkoersen van de vorige dag, een avondkrant de noteringen van 13 uur. De AEX biedt ook nog de mogelijkheid om op Internet een pakketje aandelen te programmeren dat steeds kan worden bijwerkt. In een oogwenk krigt de belegger een overzicht van zijn verlies- en winstrekening.

Maar voor het Internet heb je een computer nodig met voldoende geheugen en capaciteit op de harde schijf. Oudere computers blijven een beetje traag, met moderne apparatuur gaat het beter. De snel groeiende groep nieuwsgierige gebruikers - nu zo'n 15 procent van de Nederlandse bevolking - blokkeert langdurig de privé-telefoonlijn. Onbereikbaarheid is in deze snelle tijden een doodzonde, nog afgezien van het risico van huiselijke ruzies. Dus wordt er een ISDN-aansluiting aangeschaft. Kassa voor de PTT: een dubbel abonnement dat op zichzelf weer langer gebruik van de telefoonverbinding stimuleert.

Een aantal kabelbedrijven biedt nu een dienstverlening aan die aan deze problemen een einde maakt: Internet via de tv-kabel. Het abonnement - al of niet inclusief de benodigde server - is betaalbaar. De telefoonlijn blijft beschikbaar, Internet werkt tot tien keer sneller zonder telefoonkosten. Onbeperkt gebruik dus, zonder dat de rekening oploopt. Wie geen ISDN heeft is bij 20 uur Internet-gebruik per maand al goedkoper uit en wie de ISDN de deur uitdoet spaart direct geld uit.

De kabelbedrijven Casema en Westland doen al goed ervaringen op met dit systeem. Eneco Kabel in de Randstad begint per 1 mei met een project in enkele Rotterdamse wijken, dat later dit jaar tot de hele stad wordt uitgebreid, dankzij de zegen van de nieuwe glasvezelkabel die als een inktvis door de Nederlandse agglomeraties woedt. Een volgende stap die niet lang meer op zich laat wachten is WebTV: Internet kan op de tv worden aangesloten via een omvormer die Philips in september op de Europese de markt brengt. Waarschijnlijk volgt de introductie in Nederland nog dit jaar. Alle tv-kijkers met kabelaansluiting kunnen gaan surfen, zonder zorgen over de telefoonrekening. Internet wordt net zo'n volksmedium als de tv, de radio en de krant.

De PTT's zullen zuur kijken. Kranten kunnen er zowel concurrentie als voordelen van krijgen. De beurspagina's kunnen tot korte overzichten worden gereduceerd want de belegger is beter af met Internet, maar de krant krijgt extra mogelijkheden voor toegevoegde waarde. Financiële redacties kunnen meer nieuws, toelichting, analyse en grafieken brengen, want er komt ruimte beschikbaar.

NRC Handelsblad vult nu per week bijna 12 pagina's met beursinformatie e.d. die elektronisch bereikbaar wordt. Een enorme investering, die beter gebruikt kan worden om de wisselwerking tussen het gedrukte en het elektronische medium te versterken. De websites van kranten op Internet kunnen worden verrijkt met informatie waarover de redacties beschikken. De volgende dag leest de abonnee het echte verhaal in de krant.

Een uitdaging voor zowel journalisten als uitgevers.