Voorkeur; films

FILMS

FELICE...FELICE

Zoektocht naar verloren geliefde door een Italiaanse fotograaf in negentiende-eeuws Japan wordt een verheugende ode aan de film. Peter Delpeut gebruikte voor de exterieuren ingekleurde foto's uit de negentiende eeuw en bouwde de interieuren nauwgezet na in een Amsterdamse studio. Amsterdam: Filmtheater Rialto. Deventer: Filmhuis De Keizer. Eindhoven: Filmtheater Plaza Futura. Leeuwarden: Harmonie. Zwolle: Het Fraterhuis.

THE GAME

Uitgekiende, geraffineerde thriller over een schatrijke zakenman (Michael Douglas) die voor zijn verjaardag een uitnodiging cadeau krijgt om aan een geheimzinnig spel deel te nemen. Knipogend naar Hitchcock maakte de veelbelovende regisseur David Fincher een kille, maar intrigerende film over egoverlies en het plezier van een schijnwereld. Amsterdam: Kriterion Theater/Studio K. Gouda: Filmhuis Gouda.

GORDEL VAN SMARAGD

Tamelijk complete, gedramatiseerde kroniek van de tien jaar die voorafgingen aan de soevereiniteitsoverdracht aan de Indonesische regering (1939-1949). Regisseur en scenarist Orlow Seunke plaatst met allure de vanuit verschillende standpunten543520357voorgrond en maakt de emoties van zijn fictieve personages dienstbaar aan zijn didactische bedoelingen. Breda: Chassé Cinema. Tilburg: Filmtheater Louis. Boxmeer: Cultureel Centrum De Weijer.

HANA-BI

Takeshi Kitano's zevende film toont de naar binnen gekeerde blik van een ex-rechercheur die zich op het criminele pad begeeft om met zijn stervende vrouw een laatste reis te maken en een invalide collega van schildersmateriaal te voorzien. Gewelddadige scènes voltrekken zich vaak in doffe stilte en worden afgewisseld met felgekleurde schilderijen, zonder dat er van gemakkelijke, banale contrasten gesproken kan worden. Amsterdam: Filmtheater Rialto. Breda: Chassé Cinema. Groningen: Filmcentrum Poelestraat, Filmtheater Liga '68. Rotterdam: Filmtheater Lantaren/Venster.

THE HUNT

Documentaire over de vossenjacht in Engeland die niet alleen het wrede maar ook het schone van deze sport van de upper class laat zien en daardoor een pijnlijk genuanceerd portret en een visuele sensatie wordt. Koppen toont zowel de vos die door de honden uiteengereten wordt als het winterse landschap dat door de rennende paarden en honden in beweging wordt gezet. Deventer: Filmhuis De Keizer. Middelburg: Cinema Middelburg.

KOLJA (KOLYA)

Jonge Tsjechische regisseur Jan Sverák verfilmde niet zonder verdiensten, maar tamelijk traditioneel het bitterzoete scenario van zijn vader Zdenek Sverák, die zelf de hoofdrol speelt van een om politieke redenen ontslagen cellist. Aan de vooravond van de Fluwelen Revolutie ontdekt hij door de zorg voor een vijfjarig Russisch jongetje dat hij zijn lot in eigen hand moet nemen. Den Bosch: Cinema Parade. Tilburg: Filmtheater Louis.

L.A. CONFIDENTIAL

De bewerking van de bijna vijfhonderd pagina's tellende misdaadroman van James Ellroy door Curtis Hanson werd een overrompelend epos over corruptie in Los Angeles op gemeentelijk niveau. Terwijl drie rechercheurs ieder vanuit de eigen invalshoek aan de overval op een nachtrestaurant werken, speelt de volgens de traditie van de pulplectuur in sfeervolle morsigheid gedompelde stad der engelen de hoofdrol. Amsterdam: Bellevue Cinerama/Calypso, Kriterion Theater/Studio K. Apeldoorn: Filmtheater Gigant. Nijmegen: Filmtheater Cinemariënburg. Utrecht: Springhaver Theater.

MICROCOSMOS, LE PEUPLE DE L'HERBE

Twee Franse amateurbiologen, Claude Nuridsany en Marie Pérennou, construeerden een weidelandschap in de schuur van hun huis in de Aveyron en filmden met een 35-millimetercamera parende slakken, vechtende mieren, ritsende rupsen, en een Sisyphus-kever in de weer met een bal mest. De verbluffende beelden maken duidelijk dat je voor een superieure spektakelfilm geen dinosaurussen nodig hebt. Amsterdam: Desmet.

DE POOLSE BRUID

Kleine, intense Nederlandse film van Karim Traïdia schildert subtiel de onderhuidse strijd om elkaars affectie van een eenzame boer (Jaap Spijkers) en een weggelopen Poolse prostituee tegen wil en dank (Monic Hendrickx) op het Groningse platteland. Lyriek van beeld en spel, en de poëzie van zanger Ede Staal op de geluidsband, bezorgden de film de publieksprijs op het International Filmfestival Rotterdam. In 7 theaters.

PRISONERS OF THE MOUNTAINS (Check prisoner of prisoners)

Door droge ironie en genuanceerd oog voor een eeuwenoude cultuurkloof gekenmerkt, in de verte door Tolstoj geïnspireerd avonturenverhaal uit de meest recente Russisch-Tsjetsjeense oorlog. Islamitisch dorpshoofd gijzelt twee Russische militairen om zijn zoon uit krijgsgevangenschap te ontzetten. Film van in Amerika wonende, Russische regisseur Sergei Bodrov werd voor een Oscar genomineerd. Alkmaar: Provadja. Winterswijk: Service Theater Skopein.

THE SWEET HEREAFTER

In sublieme, meeslepende beelden vertelt de Canadese regisseur Atom Egoyan een gelaagd verhaal over de kwetsbaarheid van ouders voor het verlies van hun kinderen. Een empathische advocaat (Ian Holm) tracht nabestaanden van slachtoffers van een schoolbusramp te bewegen tot het indienen van schadeclaims, terwijl hij zelf via de mobiele telefoon wanhopige gesprekken voert met zijn aan drugs verslaafde dochter. Tragisch, maar opbeurend monument voor veerkrachtige rouwvormen. In 9 theaters

THE TANGO LESSON

Voorbeeldig egodocument van de Britse Sally Potter, die zelf de hoofdrol speelt van een filmregisseur met het verlangen een virtuoze tangodanseres te worden, maar wel een die haar partners leidt. Buenos Aires, Parijs en Londen vormen de decors in zwart-wit van een moedig loflied op het recht virtuositeit na te streven, in de vorm van een tegendraadse musical. Amsterdam: The Movies. Leeuwarden: Harmonie. Maastricht: Filmtheater Lumière. Utrecht: Springhaver Theater.

TITANIC

In duurste film aller tijden (meer dan 200 miljoen dollar) geeft regisseur-producent-scenarioschrijver James Cameron een originele draai aan de rampenfilm: hij concentreert zich op slechts twee passagiers van de Titanic (Leonardo di Caprio en Kate Winslet), wier liefde klassenverschillen overwint. Schitterende trucages maken van de ondergang in 1912 van de oceaanstomer een verbluffend schouwspel van drie uur, met de dimensies van een klassieke tragedie. In meer dan 99 theaters.

WESTERN Bevrijdende, open film over ontworteling en hunkeren naar een eigen plek heeft niets met een echte western te maken. In Bretonse road movie van Manuel Poirier trekken een Catalaan en een Rus langs 's Heren wegen en beproeven hun charme in gevarieerde ontmoetingen met wel over huis en haard beschikkende dames. Innemende kleine film won in Cannes de juryprijs. In 7 theaters.

Y AURA-T-IL DE LA NEIGE À NOËL?

Tijdens het kijken naar het dromerige debuut van Sandrine Veysset over het harde leven op een Zuid-Franse boerderij wordt de kijker het achtste kind van een formidabele moeder die er al zeven heeft. Uitgelegd wordt er niets, maar wel gespeeld in hooi, gewerkt op het veld, en geknuffeld tussen de vale dekens. Amsterdam: Filmtheater Desmet. Stadskanaal: Smoky.

NEW YORK