Unigro: verdere concentratie van supermarkten

AMSTERDAM, 26 MAART. Topman mr. R. ter Haar van De Boer Unigro, op Ahold na het grootste supermarktconcern in Nederland, verwacht de komende jaren een verdere concentratie van de detailhandel in Nederland. “Een heel groot deel van de markt, zowel de kleinere als de grotere partijen, krijgt een rol in dat proces”, zei Ter Haar vanochtend in een toelichting op de jaarcijfers.

De Boer Unigro, met een marktaandeel van 12,6 procent in de Nederlandse levensmiddelenhandel, bestaat sinds 1 januari 1997 na een fusie van De Boer Winkelbedrijven en Unigro. De nettowinst over 1997 kwam uit op 102 miljoen gulden, een stijging van 13,6 procent in vergelijking met de pro forma nettowinst van de fusiepartners over 1996. De omzet steeg met 0,4 procent tot 6,4 miljard gulden, de winst per aandeel met 13 procent tot 3,85 gulden en het bedrijfsresultaat met 15 procent tot 171 miljoen gulden.

Het marktaandeel ging licht achteruit van 13 naar 12,6 procent doordaat de kleinere winkels, waarvan De Boer Unigro (DBU) er relatief veel belevert, terrein verliezen.

Ter Haar noemt dat een natuurlijke ontwikkeling. Het aantal supermarkten in Nederland daalt al jaren, maar de gemiddelde grootte stijgt.

Bij de grotere winkels van DBU bleef het marktaandeel constant op 10,3 procent. “De integratie van de fusie verloopt voorspoedig”, zei Ter Haar. “De organisatie is in een krankzinnig korte tijd op de rails gezet. De komende maanden gaan we de winkels ombouwen naar de nieuwe formules. Daarna willen wij meedoen in het concentratieproces. Wij zullen daarbij zelf het initiatief nemen.”

Na Ahold (Albert Heijn en C1000) met bijna 40 procent van de markt, strijdt De Boer Unigro met Vendex (ongeveer 12 procent) om de tweede plaats in Nederland. Ter Haar verwacht de komende jaren vooral verschuiving in de 30 procent van de markt die is opgedeeld onder een dertigtal kleine spelers.

“Onze balans maakt het mogelijk dat we zowel in Spanje als in Nederland naar acquisities kunnen kijken. Het is een soort hengelen. Je hangt meerdere hengels in het water en moet niet ongerust worden als af en toe je aas verdwenen blijkt te zijn.”

De Boer Unigro krijgt zo'n 400 grote supermarkten van de formule Super De Boer en eenzelfde aantal kleinere buurtwinkels onder de naam Spar. Bijna tachtig procent van de omzet komt uit Nederland, 18 procent uit Spanje, dat een moeilijk jaar achter de rug had, en 3 procent uit België. De drogisterijketen Trekpleister is vorig jaar afgestoten. Dit jaar worden de slijterijen met twee voormalige concurrenten ondergebracht in een nieuwe, zelfstandige onderneming.

Grootaandeelhouder E. Th. A. C. Albada Jelgersma heeft zijn belang in De Boer Unigro teruggebracht tot 49,9 procent. Ter Haar verwacht niet dat hij grote delen van zijn belang zal verkopen. “Hij stond zelf aan de basis van dit bedrijf en heeft veel vertrouwen in de toekomst.”

Als hij van plan is grote pakketten te verkopen, moet de raad van commissarissen goedkeuring verlenen.