Ook herhalingen boeien bij Leine & Roebana

Gezelschap: Scapino Ballet. Premières: New Cycle. Choreografie, decor en kostuums: Keith-Derrick Randolph. Muziek: Steve Reich. No. Choreografie: Leine & Roebana. Muziek: Soundpalette, Located Behavior. Shaped in Attitude. Choreografie, decor en kostuums: Georg Reischl. Gezien: 25/3, Rotterdamse Schouwburg. Tournee t/m 30 mei. Inl. (010) 414 24 14.

Hoewel Ed Wubbe bij zijn aantreden als artistiek leider bij het Scapino Ballet Rotterdam aankondigde geen triple bill-programma's meer te zullen presenteren omdat het publiek dat niet zou wensen, bestaat de nieuwe serie voorstellingen uit een programma van drie dansstukken, gescheiden door twee pauzes. Heel verstandig, want er zijn maar heel, heel weinig choreografen die een zodanige spanningsboog kunnen opbouwen en vasthouden dat de interesse na 25 minuten nog volop aanwezig is. Zeker aan nog niet door de wol geverfde dansmakers zou wat mij betreft altijd een tijdslimiet van een kwartier moeten worden opgelegd.

Twee van de choreografieën die nu in première zijn gegaan, komen van dansers uit de eigen groep: Keith-Derrick Randolph en Georg Reischl. Beiden hebben in workshops en andere kleinschalige projecten al positief van zich doen spreken. Terecht kregen zij nu de kans iets voor hun eigen gezelschap te maken. Beiden creëerden pure, abstracte dansstukken en dat deden ze zeer bekwaam en tot duidelijk plezier van de uitvoerenden.

Randolph kleedt zijn twaalf dansers in vuurrode kostuums - korte, strakke broekjes voor de zes mannen, korte, rode jurkjes voor de zes vrouwen - en zet ze op blankhouten, hooggerugde stoelen die het speelvlak afbakenen. Zo worden de gezeten dansers tot een constant bewegende omlijsting voor een aaneengeregen serie solo's, duetten en trio's, afgewisseld met enkele ensemblestukken. De pittige muziek (van Steve Reich) en de al even pittige dans die allerlei stijlen en veel flitsende draaien en wijde sprongen omvat, maakt New Cycle tot een vitaal, plezierig openingsnummer dat door de herhalingen en te weinig echte variatie toch weer wat te lang is. Nieuw, verrassend of bijzonder is het allemaal niet en als er een diepere bedoeling achter zit heb ik die niet gezien.

Georg Reischl's Located Behavior, Shaped in Attitude, op een weinig meeslepende muziekcollage, heeft als thema de vertaling in lichaamstaal van de theorieën over menselijk gedrag en met name gelaatsuitdrukkingen. Dat resulteert in grillige dans met driftige uitvallen, ontspannen en toch volledig gecontroleerde arm- en beenzwaaien, in rustige, ruimtelijke patronen en in subtiel veranderende sfeertekeningen. De onderlinge relatie tussen de vier dansers blijft onduidelijk en de halflange, slobberige zwarte broeken voor de mannen en de grijze loshangende hesjes voor de vrouwen benadrukken een monotone grauwheid die over het geheel ligt, hoeveel op zichzelf interessante beweging er ook in verwerkt is.

Drie balletten die gefixeerd zijn op abstracte, tegendraadse en complexe dans is eigenlijk te veel in één programma, want ook in het werk No van het koppel Andrea Leine en Harijono Roebana staat de dansbeweging op zichzelf centraal. Leine & Roebana zijn echter al veel verder. Ze hebben een duidelijk eigen stijl die ook nu weer fascineert door de logica in het herschikken van onlogische bewegingselementen. Er is een grote rijkdom in de variatie door versnelling en vertraging, zwaarte en lichtheid, spanning en ontspanning. Herhalingen blijven boeiend omdat ze steeds in een andere context worden gebruikt en er is een onnadrukkelijke maar onontkoombare binding met de muziek (een geluidsband van Soundpalette met live medewerking van slagwerker Michel Grens en violist Frans van der Putte). Met de simpele zwarte broekpakken voor de negen dansers, ontworpen door modeontwerpers Viktor & Rolf is niets mis en ook niet met het bizarre rood/roze kostuum dat de tiende danser draagt. Maar de losse, rode kostuumstukken die zo nu en dan worden omgegord, leiden alleen maar af en krijgen nergens een duidelijke functie. Er wordt over de hele linie zeer goed gedanst met als extra opvallenden Ederson Rodrigues Xavier, Tanya Sternberg, Klaas Backx, Annabelle Lopez en Imma Rubio Tomas.