Meer om het lijf

Verkoopinformatie bij: Oceano, Aquasuit en Perla Mare, 020-4080100. Roidol, 020-4082247 Triumph, 0497-389111 Beach Life, 020-6911171 Hom, 0497-389135

Zomer 1998. In de stad lopen we steeds bloter rond, maar op het strand trekken we juist weer meer kleren aan. In plaats van een paar driehoekige lapjes geregen aan een koord (of minder), zoals de mode een paar jaar geleden nog voorschreef, draagt de zon- en zeerecreante nu strandpakjes met haltertops of bustiers en een nauwsluitende korte broek. Riemen, gespen en ritsen op strategische plekken versterken de indruk dat ze gewone kleren aan heeft.

Badpakken zijn niet meer zo absurd hoog opgesneden, hebben zelfs pijpjes of kleine schootjes over de bovenbenen. Bovendien is het strandtenue niet compleet zonder bijpassende overslagrokken, strandjurken, lange T-shirts, korte broeken, petten, tassen, badlakens en zelfs slippers. Al dat extra textiel doet niet af aan het feit dat de badmode elk jaar weer 'lichaamsbewuster' is. Wat de natuur niet geeft, geven schuimrubber, beugels, corrigerende naden en stevige binnenvoeringen. Ook wordt het oog misleid met golfbewegingen en 3D effecten in de dessins die lichaamsdelen kleiner of juist groter doen lijken. 'Het teveel wordt optisch verborgen', heet dat bij Triumph.

Niet alleen bij de dames is minder blote huid te zien, ook voor de herenbadmode geldt: meer stof aan het lijf. Dat is goed zichtbaar in de uitgebreide collectie van Hom. Naast tanga's en midi-slips hangen de strakke en wijde shorts (met bijpassende t-shirts, tassen en badlakens) en zelfs een paar (niet onappetijtelijke) zwempakken, die je zwembody's moet noemen. Hoe lang is het nou helemaal geleden dat een man kon kiezen uit een donkerblauwe speedo of een witte sportbroek? Nu is het nauwsluitend met glans, felle kleuren, modieuze kreukeltjesstof en bloemen-, vogel- en beestenprints, zij het in strakke gestileerde vormen.

De invloed van algemene modetendensen is zonneklaar: asymmetrie en omkeerbare kledingstukken zijn het ineens helemaal, dus hebben badpakken en bikini's schuine halslijnen of kunnen ze aan de effen en geprinte kant gedragen worden (Beach Life). Badmode gaat ook retro, naar de jaren zestig (nostalgische reliëfstoffen, in lycra's en tencels die toch snel drogen) en de jaren zeventig (bollen- en ruitjesprints), en doet mee in de hang naar luxe met glansstoffen en velours. Mooi spul, waarvan tussen augustus '96 en augustus '97 ruim 3 miljoen stuks verkocht werden voor bijna 150 miljoen gulden.

In een duurder segment zit het Spaanse Roidol dat rekening houdt met volwassen vrouwenlichamen. Gerimpelde stof over de buik, hoge bikinibroeken en grote cupmaten die steun geven, zijn lief voor het 'te veel', kleuren en motieven zijn fris, maar niet geforceerd jong.

De haute couture in de badkleding ten slotte wordt gemaakt door het Italiaanse La Perla, een lingerie-fashiongroep die de lijnen Aquasuit, Oceano en Perla Mare uitbrengt. Aquasuit staat bekend om de mooie prints, Oceano is sportiever maar dan wel met een flinke saus Italiaanse sensualiteit erover, en Perla Mare is de absolute top, zowel in prijs als in vormgeving. Een badpakje van ingenieus gevlochten elastische koordjes kost achthonderd gulden, het bijpassende omslagrokje vijfhonderd.

De Perla Mare zomercollectie van 1998 is strak en helder in zwart of wit. Maar de collectie van 1999, die al in de showroom hangt omdat de La Perla cliëntèle in de winter naar zonnige oorden trekt, is weer veel barokker. Half doorschijnende voiles, draperieën en diepglanzende stretch in warme kleuren - bordeauxrood, nachtblauw, geelgoud. De bijpassende jurken zijn van pure zijde, verkoelend voor de verbrande huid en geschikt voor partijtjes op het grotere zeiljacht. Of de fijne stoffen ook bestand zijn tegen zon, zeezout en chloor is een tweede. Maar de strandgodinnen in de catalogus van La Perla denken zo te zien aan andere dingen dan zwemmen of strandvolleyen.