De roostermaker

Naam: Karel Hegeman Beroep: conrector/roostermaker Leeftijd: 53 Woonplaats: Groningen

“Roosters maken is een vak apart. Dat kan niet iedereen. Ik vergelijk het altijd met het leggen van een puzzel: een ogenschijnlijk onoplosbaar geheel, waarvan de stukjes langzaam in elkaar vallen. Er is veel geduld voor nodig en analytisch vermogen. Zelf rooster ik een jaar of tien, redelijk geroutineerd. Aanvankelijk deed ik alleen het traditionele 45-minutenrooster, maar sinds kort ontwikkel ik ook een proefrooster, voor het tweede fase-onderwijs.

“Behalve lessen van 45 minuten krijgt onze school vanaf augustus ook lessen van 60, 80, 100 en 120 minuten. Eigenlijk kun je niet eens meer spreken van dé les, want iedere les heeft een ander karakter: instructieles, werkles of zelfstudie.

In mijn nieuwe rooster zal ik met al die factoren rekening moeten houden. Nu gaat iedere 45 minuten de bel, straks op ieder mogelijk tijdstip van de dag. Onoverzichtelijk voor de leerling, want er wordt geen onderscheid gemaakt in bijvoorbeeld ritme of toonhoogte. Ik zeg wel eens: laten we voor iedere onderwijsafdeling een ander deuntje kiezen: de eerste symfonie van Beethoven voor de bovenbouw en Bach voor de rest. “Vroeger was het rooster afgestemd op de leraar, nu op de leerling. Dus niet meer 'leraar Nederlands in lokaal 3, bij 5-VWO', maar 'leerling A op plek B voor instructieles Nederlands onder begeleiding van docent C, voor een x aantal minuten'. Een heel ander verhaal dus. “Toch is dat niet het grootste probleem. Moeilijker is ervoor te zorgen dat de schooldag niet extreem veel langer wordt. Het huidige aantal lesuren is 30 per week, dat worden er, inclusief thuiswerk, straks veertig. Leerlingen zullen meer tijd op school doorbrengen, maar niet per definitie in het bijzijn van een leraar. “Mijn taak is het tweedefaseconcept te vertalen naar de praktijk. Ik mis ervaring. Het blijft droogzwemmen. Pas als het nieuwe rooster ingaat, zal blijken of het bureauwerk deugt.”