De ouder

Naam: Dick de Best Beroep: ambtenaar Leeftijd: 48 Woonplaats: Oostkapelle

“Ik heb drie dochters, van wie er twee moeiteloos de middelbare school hebben doorlopen. Bij mijn jongste dochter, Linda, ging het opeens mis. Waarom? Vanwege die verrekte onderwijsvernieuwing! Het leek allemaal zo veelbelovend. Op haar school, de Christelijke Scholengemeenschap Walcheren (CSW), werd rond haar aantreden net de basisvorming ingevoerd. Dat wil zeggen: praktijkgerichte leerstof, minder kennis en meer vaardigheden als zelfstandig leren en onderzoek doen.

“Een grotere nadruk op het leren leren, zeg maar. Linda is een harde werker en kon gelijk door naar het VWO. De bedoeling was dat zij in 4-VWO over zou schakelen op het tweede fase-systeem, maar daar is niets van terecht gekomen. De CSW was er op dat moment nog niet klaar voor. Mijn dochter moest noodgedwongen terugvallen op het oude schoolsysteem: rijtjes stampen en kennis oplepelen. Ze heeft in 4-VWO tegen de klippen op gewerkt om de opgelopen achterstand in te halen en ging uiteindelijk met de hakken over de sloot over. Sindsdien ging het steeds verder bergafwaarts. Haar cijfers kelderden, ze at minder, sliep slecht en belandde uiteindelijk bij de huisarts. Die stelde vast dat ze overspannen was.

“Linda heeft zich erbij neergelegd dat ze dit jaar blijft zitten en ze gaat alleen nog naar school als haar toestand dat toestaat. Mijn vrouw en ik steken onze boosheid evenwel niet onder stoelen of banken. “We gaan het probleem voorleggen aan een landelijke ouderorganisatie en kaarten het - indien het wijdverbreid is - aan bij de Tweede Kamer. Ik heb niets tegen onderwijsvernieuwing, maar waarom al die haast? Zorg eerst maar eens dat de verschillende onderwijssystemen goed op elkaar aansluiten. Je kunt als overheid geen lessysteem ontwerpen waar leerlingen de dupe van worden.”

    • Danielle Pinedo