Romeo en Julia vechten en dansen op een vuilnisbelt

Voorstelling: Romy & July door Introdans, choreografie: Ramon Oller, muziek: Prokofjev, Gounod, Berlioz. Gezien: 21/3, Schouwburg Arnhem. Tournee t/m 22/8. Inl. (026) 351 21 11.

Romy snuffelt opvallend lang aan de meeldraden van de kleurrijke bloemen in zijn hof van Eden, links op het toneel. Hij heeft donkere, engelachtige krullen. Over zijn blote lijf draagt hij een zwarte tuinbroek, met van die gespen. July frutselt aan een witte jurk, die zij bewaart tussen de autobanden rechts op het toneel. Langs haar meisjesachtige gezicht vallen blonde lokken. Haar roestbruine jurk houdt het midden tussen een zigeuner- en een 'flower power'-outfit. De achterkant van een ijzeren tribune is de voorbode van de befaamde balkonscène. Vanaf daar zal July straks haar Romy zien toesnellen, als een malloot met een enorme bos rozen tussen zijn tanden geklemd.

Na de reprise-versies van Ed Wubbe bij Scapino Rotterdam en van Rudi van Dantzig bij Het Nationale Ballet, is de Nederlandse première van Ramon Ollers Romy & July bij Introdans dit seizoen het derde ballet dat is geïnspireerd op William Shakespeare's Romeo and Juliet uit 1595. Het toneelstuk kent talrijke opera-, musical-, film- en dansbewerkingen. Dat men met Shakespeare (of met de 'oerballetversie' uit 1940 van Lavrovsky op muziek van Prokofjev) aan de haal gaat, is inmiddels gemeengoed. Maar de met diverse prijzen bekroonde draai die de Spanjaard Oller aan de liefdestragedie geeft, is wel heel plat en kitsch. 'Nooit trof een bitter lot zo, als Julia en haar Romeo', luidt Shakespeare's zinsnede in de vertaling van Gerrit Komrij. Ook bij Oller treft het lot July en Romy, maar van de bitterheid daarvan overtuigt hij geenszins. Oller heeft de ultieme liefde ontdaan van alle dramaturgische complicaties, waarmee Shakespeare haar zo schrijnend wist te maken. De strijd tussen de twee vijandige families van Romy (Stefan Ernst) en July (Géraldine Victoir) speelt geen rol meer. Ook July's voedster en biechtvader zijn geschrapt. De op de vuilnisbelt gesitueerde Romy & July is gereduceerd tot een lovestory waarbij twee mannen om de hand van één vrouw dingen. Paris (Detlev Alexander), July's verloofde, vertegenwoordigt daarbij de macht. De overige bewoners van de vuilnisbelt veroordelen de ontluikende liefde tussen Romy en July omdat hij geld en soep heeft. Alleen Mercutio (mooi vertolkt door Yuri Huyg) blijft zijn vriend Romy steunen, wat hij met een dodelijk schot van July's neef Tebaldo (Lauro Marcenaro) moet bekopen. Het gevecht met twee containers dat hierop volgt en waarbij Romy Tebaldo van het toneel veegt, is het stel uiteindelijk noodlottig. Romy vlucht. July nuttigt haar slaapdrank, een handeling die vreemd genoeg meer lijkt op het gedwongen leegdrinken van de gifbeker. Als een necrofiel zeult Paris haar in het rond. Romy keert terug, waant haar dood en knijpt een zakje nepbloed op zijn linkerborst leeg. July ontwaakt en laat zich, met Romy over zich heen gedrapeerd, verstikken onder een stroom gruis uit een afvoerpijp.

Ollers verhalende choreografie steunt op zeer illustratieve, uitvergrote, vaak pantomimische bewegingen. Door alle dynamische dans heen wordt woede verbeeld door gebalde vuisten of rollende spierballen. Geilheid door in de mond gestoken vingers. Verdriet door een opengesperde mond waaruit zich een geluidloze schreeuw naar buiten perst. Gelukkig waren er nog de muziek van Prokofjev en twee aria's uit de opera's van Gounod en Berlioz om op weg te dromen.