Morgen acties verwacht; Stremming mogelijk in treinverkeer

ROOSENDAAL, 25 MAART. Het treinverkeer in West-Brabant en Zeeland ligt morgenochtend waarschijnlijk twee uur stil als gevolg van een werkonderbreking door verkeersleiders in Roosendaal en Breda. Ook het treinverkeer in de rest van het land zal hinder van de acties ondervinden.

Dat heeft de spoorwegvakbond FSV die de actie van de verkeersleiders steunt, vanmorgen aangekondigd. De verkeersleiders willen het werk morgenochtend van negen uur tot elf uur neerleggen uit protest tegen de hoge werkdruk en tegen het uitblijven van toezeggingen over hun toekomst na de verzelfstandiging van de NS.

De verkeersleiders hebben de directie van NS-Verkeersleiding tot morgenochtend negen uur de tijd gegeven om in te gaan op hun eisen. Afgelopen vrijdag heeft de directie van NS-Verkeersleiding toezeggingen gedaan over het inlopen van de achterstand in verlofdagen en over het aantrekken van extra tijdelijk personeel. Die toezeggingen gingen de verkeersleiders echter niet ver genoeg. Een laatste poging om het arbeidsconflict bij te leggen is volgens de spoorwegvakbond FSV gisteravond op niets uitgelopen. Voorzitter Hardeveld van de FSV sloot vanmiddag “vrijwel” uit dat de partijen vandaag alsnog overeenstemming zouden bereiken.

De NS is “verbaasd” over de aangekondigde werkonderbreking. “Dit is een verkeerde actie. Je moet niet een conflict dat bijna is opgelost over de ruggen van tienduizenden reizigers uitvechten. Dat is onverantwoordelijk”, aldus de woordvoerder van de NS. Volgens hem is NS-Verkeersleiding met de toezeggingen al tot het uiterste gegaan. “We hopen dat de verkeersleiders alsnog op hun voornemen terugkomen.”

Hardeveld van de FSV wijt het voortduren van het conflict aan de “starre houding” van de directie van NS-Verkeersleiding, die volgens hem weigert nadere toezeggingen te doen over een garantie dat verkeersleiders tijdens hun verlofdagen niet worden opgeroepen om te werken, en over een gedegen opleiding voor tijdelijk personeel. Extra personeel is volgens de verkeersleiders noodzakelijk wegens problemen met het automatiseringssysteem Vervoer Per Trein (VPT), dat onder meer de treinenloop en de seinen en wisselbeveiliging regelt.

Dit systeem is in ongeveer de helft van alle verkeersleidingscentra ingevoerd. Bij verstoringen van de dienstregeling moeten de verkeersleiders echter overschakelen op het oude systeem, waarvoor meer personeel vereist is.