The Piano

The Piano (Jane Campion, 1993, Australië/Nieuw-Zeeland). Ned.3, 19.55-22.00u.

Vijf jaar geleden maakte de toen elfjarige Anna Paquin zoveel indruk op de leden van de 'Academy' dat zij voor haar rol in The Piano een Oscar voor de beste vrouwelijke bijrol ontving. Ze was niet alleen een van de jongste winnaars aller tijden, maar ook een van de brutaalste.

Ze stapte met een kordate pas het podium op en nam het felbegeerde beeldje in ontvangst alsof het een nieuwe Barbiepop was en 'Oscar Night' haar verjaardagspartijtje.

In haar eigengereide optreden was veel terug te zien van het temperamentvolle meisje dat zij in Jane Campions film gestalte gaf. Als onwettige dochter van de doofstomme Ada is zij haar moeders spraak en gehoor, maar als nieuwbakken dochter van de koude en gereserveerde Stewart (Sam Neill) moet zij opeens ook voor haar belangen als kind opkomen en die niet door haar al even eigenzinnige moeder op het spel laten zetten.

Met Ada (ook Holly Hunter zag haar rol met een Oscar bekroond) creëerde Campion een echte negentiende eeuwse tragische heldin, die zo kan zijn weggelopen uit een roman van een van de gezusters Brontë of Jane Austen. Ze is een norse Madonna: haar hoed omstraalt haar bleke gezicht als een halo.

Uit koppigheid, maar misschien ook wel om zich als vrouw in een benepen negentiende eeuws milieu te kunnen handhaven, heeft zij sinds haar zesde jaar geen woord meer gesproken: “Nobody knows why, least of all myself. This is not the sound of my voice” , vervolgt de stem op de geluidsband, “it is the sound of my mind.” Ada komt met haar dochtertje en haar piano (de stem van haar ziel) naar een modderig en regenachtig Nieuw Zeeland om in het huwelijk te treden met landeigenaar Neill.

De eenzame liefdesgeschiedenis die de film zo onweerstaanbaar maakt speelt zich echter niet af in het echtelijke bed, maar tussen Ada en de lompe George Baines (Harvey Keitel), de ongeletterde buurman die wel bereid is naar de stem van haar ziel te luisteren. En net zoals de getormenteerde heldinnen uit Campions andere films (Sweetie, An Angel at my Table, The Portrait of a Lady) wordt ook Ada gered door het vermogen trouw te blijven aan zichzelf.