Supermarkten klagen over producten Greenery

LEIDSCHENDAM, 24 MAART. Supermarkten zijn ontevreden over The Greenery, het veilingbedrijf dat vorig jaar is ontstaan door de fusie van negen veilingen. De klachten van onder andere Edah gaan niet alleen over de kwaliteit van fruit en groenten, maar ook over hoe het bedrijf de producten levert.

The Greenery zou volgens de supermarkten fruit met rotte plakken en afwijkende kleur leveren. De omvang van groenten zou nogal eens beneden de maat zijn. Ook logistiek gaat er wel eens wat mis. Producten zijn daardoor niet op tijd in de winkels, licht E. Borgsteijn van het Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) toe. The Greenery ontkent dat er klachten zijn over de kwaliteit van haar producten. Wel erkent woordvoerder J. Dop dat de veiling logistiek steken heeft laten vallen “Dat zijn aanloopproblemen ”, licht hij toe. Dop vindt dat de veiling al het nodige heeft bereikt bij het oplossen van die problematiek. Als voorbeeld noemt hij het kwaliteitssysteem dat na een proef wordt ingevoerd.

De supermarkten plukken volgens het CBL ook de vruchten van de veilingfusie. “Omdat ze te maken hebben één bedrijf, kunnen ze gemakkelijker afspraken maken over prijzen voor bepaalde acties. Ook is het mogelijk de productie van fruit en groente goed af te stemmen op de behoeften van de consument. Die wil steeds meer, zoals aardbeien in de winter”, zegt Borgsteijn.

Het CBL bespreekt zijn klachten over The Greenery met de veiling. Daarbij zijn 10.000 tuinders aangesloten. De omzet bedraagt 2,5 miljard gulden. (ANP)