SOPRANEN

Christine Schäfer: Mozart aria's en Straus orkestliederen m.m.v. Berliner Philharmoniker o.l.v. Claudio Abbado. DG 457 582-2 Renée Fleming: The beautiful Voice m.m.v. English Chamber Orchestra o.l.v. Jeffrey Tate. Decca 458 858-2

Bij sopranen hoopt men op perfectie in hun zingen, maar het is er slechts zelden. Pure 'objectieve' schoonheid kan men zelfs opgeven ten bate van dramatische effectiviteit, zoals Maria Callas bewees in het Italiaanse belcanto.

Andere sopranen gedijen het best in repertoire dat vloeit, glimt, glanst, flonkert en glinstert, zoals men dat hoort bij Jessye Norman. De nieuwe cd van de Amerikaanse Renée Fleming is er een in dit meestal behaagzieke, veelal Franse en wat lichtere repertoire - zoals de Juwelenaria van Gounod en allerlei beroemde en geliefde stukken van Massenet, Dvorák, Flotow (The last rose), Puccini, Korngold, Orff, Johann en Richard Strauss, Léhar en C anteloube: vocalises, Klänge der Heimat en het Vilja-lied.

Fleming is fameus om haar mooie stem - de cd heet ook The Beautiful Voice - en glim, glans en glinster ontbreken zeker niet in deze heerlijke wellustige muziek. Maar de flonker gaat af en toe ook iets te veel gepaard met de flakker van een overmatig vibrato, al ontbreekt dat in pianissimo-passages. Maar gelukkig gaan soms hinderlijk vibrato in spectaculaire trillers en coloraturen weer prettig in elkaar over.

De debuut-cd van de Duitse Christine Schäfer (die bij de Nederlandse Opera zong in Mozarts Il re pastore) is beheerster geprogrammeerd met aria's van Mozart en orkestliederen van Strauss. Bij de Mozartstukken zijn er opmerkelijke nummers: het befaamde Exsultate, jubilate, gecomponeerd in de opera seriastijl, net als Ch'io mi scordi te? - Non temer amato bene uit Idomeneo, waarbij Maria Jo Pires op piano een deel van de begeleiding verzorgt.

Schäfer zingt werkelijk prachtig, haar coloraturen zijn niet al te scherp gestoken en her en der produceert ze spectaculair hoge noten, die ook een zeer dramatisch effect hebben. Ruhe sanft, mein holdes Leben uit Zaide klinkt hier stilistisch wat strakker dan de zwoel-zwevende wijze waarop Kiri Te Kanawa dat ooit zong op die heerlijke Philips-Mozart-plaat met begeleiding van Colin Davis. Een rechtstreekse vergelijking tussen Fleming en Schäfer biedt Strauss' lied Morgen! Fleming mijmert voor zich heen, Schäfer vertelt met haar iets strakkere stralende stem, al is die wat 'jong' in dit ouwelijke repertoire.

    • Kasper Jansen