Overheid blijft eigenaar; Londen wil privébedrijf in de metro

LONDEN, 21 MAART. De Britse regering wil particuliere ondernemingen inschakelen bij financiering, onderhoud en modernisering van de Londense metro. Maar vice-premier John Prescott ontkende gisteren bij de bekendmaking van de plannen dat sprake is van een gedeeltelijke privatisering.

Labour heeft voor de verkiezingen beloofd dat de Londense metro in staatshanden blijft. Volgens analisten in de City, Londens financiële centrum, hevelt de regering de infrastructuur van de metro wel degelijk over naar de particulier sector, hoewel de overheid formeel eigenaar blijft. Onderhoud en modernisering van spoor, stations en treinen worden uitbesteed en het onroerend goed dient daarbij als onderpand. Het metronet kan in twee of drie stukken worden opgedeeld maar als het voordeliger blijkt om in zee te gaan met één gegadigde, is de regering daar ook toe bereid.

London Underground, het staatsbedrijf dat eind jaren twintig door een Labourregering in het leven werd geroepen om “verspillende concurrentie uit te bannen“, blijft verantwoordelijk voor het laten rijden van de treinen en voor kaartverkoop. De onderneming klaagt al jaren dat ze te weinig overheidsgeld krijgt om het oudste metrostelsel van de wereld aan te passen aan de eisen van de moderne tijd. Het bedrijf kampt met een achterstallig onderhoud van 1,2 tot 2 miljard pond.

Om de zwaarste nood te lenigen ontvangt London Underground de komende twee jaar 365 miljoen pond extra aan overheidsgeld. In totaal moet de komende vijftien jaar naar schatting zeven miljard pond in de Londense metro worden geïnvesteerd. Die middelen zijn volgens vice-premier Prescott alleen maar aan te trekken als particuliere bedrijven worden ingeschakeld die een beroep op de kapitaalmarkt kunnen doen.

Het regeringsplan werd door de Conservatieven onmiddellijk verworpen als “een verknoeide privatisering“. Volgens het Conservatieve kamerlid Norman Fowler vraagt de gekozen opzet om conflicten tussen publieke sector en particulier initiatief.

De Londense metro vervoert dagelijks 2,7 miljoen passagiers via een net van 11 lijnen met een gezamenlijke lengte van 390 kilometer en in totaal 248 stations. Het oudste deel is 135 jaar oud.