Kok wacht op 'officieel standpunt' over tunnel

DEN HAAG, 21 MAART. Premier Kok heeft zich gisteren zeer terughoudend uitgelaten over de suggestie van VVD-leider Bolkestein om het kabinetsbesluit voor de aanleg van een kostbare tunnel in het tracé van de hogesnelheidslijn door het Groene Hart te herroepen. “Ik weet niet precies wat het politieke gewicht is van die uitspraak”, aldus de premier op zijn wekelijkse persconferentie. “Ik wacht maar even af.”

Bolkestein verklaarde woensdag in een gesprek met het Algemeen Nederlands Persbureau (ANP) dat hij bij de volgende kabinetsformatie graag het besluit van het huidige kabinet om zo'n tunnel te laten graven ter discussie zou stellen. Met de aanleg daarvan is zo'n 900 miljoen gulden gemoeid. Het kabinet besloot hiertoe om het bijzondere karakter van het Groene Hart te ontzien. “Bent u wel eens op die plek geweest?”, vroeg Bolkestein echter het ANP. “Het is alleen maar gras.”

De VVD heeft zich lange tijd tegen de tunnel verzet omdat die te duur en onnodig zou zijn, maar leek zich daar de laatste tijd mee te hebben verzoend. Kok wees er op dat ook Bolkestein slechts enkele weken eerder nog had aangegeven dat hij zich bij het kabinetsbesluit had neergelegd. “Ik ben dus heel benieuwd wat de VVD er straks officieel mee doet”, aldus Kok. “We zullen wel zien”.

Evenals woordvoerders van de andere partijen uit de paarse coalitie, PvdA en D66, dat eerder deden, herinnerde Kok er gisteren tevens aan dat een herroeping van het tunnelbesluit tot ernstige vertraging zou kunnen leiden bij de aanleg van de hogesnelheidslijn, omdat tal van procedures opnieuw zouden moeten worden gevolgd. “Het zou tot enorm tijdverlies leiden”, aldus Kok, “terwijl het nu juist zo belangrijk is om Schiphol te ontlasten.”

De hogesnelheidslijn zal er in de visie van het kabinet toe moeten leiden dat veel reizigers die voorheen het vliegtuig namen, voortaan de trein nemen. De snelle trein kan concurreren met het vliegtuig op middellange trajecten zoals die tussen Amsterdam en Brussel en Parijs. Volgens de huidige plannen zou het traject van de hogesnelheidstrein in het jaar 2005 gereed moeten zijn voor gebruik.

De premier weigerde verder te speculeren op de kans dat het inderdaad tot de door Bolkestein gewenste aanpassing van het tracé zo komen.