Henny mishandelt geen kindertjes

Het kind weet zich geen raad. Onder haar opgekamde haren, op haar dellerig opgemaakte gezichtje, tekent de onzekerheid zich af. Die mannenstemmen, buiten beeld, hebben het tegen haar. “Weet je wat 't is, ik zou zó verliefd op je kunnen worden,” zegt de eerste. “Dit is talent!” roept de tweede. “Ze danst wel lekker, vind je niet?” smiespelt nummer drie. “Heb je al een vriendje?” vraagt de vierde. Dan maakt een tekst in beeld een eind aan het pijnlijke tafereeltje. “Stop de kindermishandeling,” staat er. Het blijkt een wervingsspotje van de VPRO (“voor volk noch vaderland”).

Het is duidelijk: de hele situatie, met de hand op de schouder van het kind en de showtrap achter haar, verwijst naar de Mini Playbackshow van RTL-coryfee Henny Huisman - en hij was het ook die, zodra het spotje begin februari voor het eerst was uitgezonden, protest liet aantekenen. Gesteund door Joop van den Ende TV-Produkties BV spande Henny Huisman BV een kort geding tegen de VPRO aan.

De populaire presentator voelde zich ernstig gekrenkt. “Waar zijn in dit land de normen en waarden,” zei hij tegen de Telegraaf, het huisorgaan van de vedetten van Van den Ende, “als men om leden te werven - een zuiver commerciële reden dus - mij beticht van kindermishandeling?” En elders beklaagde hij zich over het feit dat hij zich niet meer met goed fatsoen durfde te vertonen in de nabijheid van een tehuis voor mishandelde kinderen dat in de buurt van zijn woning is gevestigd.

De beide BV's eisten stopzetting van de campagne, en een boete van 15.000 gulden voor elke keer dat het filmpje toch zou worden uitgezonden. Maar de rechter heeft die eis afgewezen. Huismans eer en goede naam werden naar zijn zeggen niet zodanig aangetast dat de omroep het zwijgen moet worden opgelegd. “Het spotje van de VPRO is bedoeld om op een - overigens voor iedereen bekende en voor de VPRO herkenbare - satirische wijze een algemeen maatschappelijk verschijnsel onder de aandacht te brengen en daar een mening over te geven,” aldus de uitspraak. “Dit betreft het optreden van jonge kinderen op een wijze zoals in het programma van Huisman geschiedt, waarbij deze kinderen mede onderwerp zijn van volwassen vermaak.”

“Ik vind het onbegrijpelijk,” luidde daarop Huismans commentaar, die overigens in mei met een nieuw programma komt: een talentenjacht voor verstandelijk gehandicapte kinderen.

Het omstreden filmpje, dat afgelopen zondag weer in volle glorie kon worden uitgezonden, werd in opdracht van de VPRO bedacht door Lukas van de Ven en Edward van Tilburg van het Amsterdamse reclamebureau Schaeffer Wünsch Has, die eerder de aandacht trokken met reclame voor Nuts-verzekeringen (“Het leven is raar, maar wij zijn Nuts”). Dat is opmerkelijk, want al vele jaren wordt de VPRO-reclame in eigen huis gemaakt, onder leiding van hoofd communicatie Boudewijn Paans, die het vak trouwens aan den lijve kent: zelf werkte hij lang geleden als tekstschrijver bij een reclamebureau.

“Het leek ons goed eens een paar anderen naar onze reclame te laten kijken,” zegt Paans. “Ik doe het al 23 jaar, dan loop je het risico dat je jezelf in de staart gaat bijten.” Het spotje over de kindermishandeling blijft nog even in de roulatie, evenals een filmpje waarin een tv-kijker in een fauteuil abrupt en onbedaarlijk zit te lachen. “Daarna gaan we kijken hoe we er een vervolg aan kunnen geven.” Nieuwe filmpjes liggen op de plank.

Onderdeel van de campagne was ook een spotje over het vernieuwde, grote formaat van de VPRO Gids. Maar dat mag niet meer worden uitgezonden, sinds het Commissariaat voor de Media kortgeleden heeft verordonneerd dat de omroepen hun zendtijd niet meer voor gidsreclame mogen gebruiken.