Baby-Benz

Terecht schrijft Von Klösterlein (Brieven, 14 maart) dat vrijwel elke auto kan omrollen als de bestuurder goed zijn best daartoe doet.

Volgens mij is de Baby-Benz nog steeds, ondanks alle peperdure aanpassingen door de fabriek, een gevaarlijke auto, zelfs zonder elandtest.

Het viel mij al op bij het bekijken van de Zweedse foto na de test, dat er een scherpe vouw in het dak zat met een punt naar binnen. Leuk als daar net je schedel onderzit. Als andere auto's omrollen is het mooie van het dak er wel af, maar er zitten geen vouwen in. Bij het bekijken van de foto van de Nederlandse Benz die een paar maanden geleden in de sloot was gereden, werd het duidelijk.

Normaal bestaat het dak van een auto uit een plaat al dan niet met een profiel erin voor de stijfheid. De ongelukkige Benz heeft kennelijk een dak dat uit twee helften bestaat die elkaar op de rolbeugel ontmoeten en daaraan vast gepuntlast zijn. Op de foto is te zien dat deze twee delen los komen en dan als losse platen op de auto liggen. Levensgevaarlijk. Overigens bleef in beide gevallen de rolbeugel netjes op zijn plaats.