Yakult verliest 1,6 miljard gulden door speculaties

TOKIO, 20 MAART. De Japanse voedingsmiddelenproducent Yakult Honsha heeft een verlies van 105 miljard yen (1,6 miljard gulden) geleden met speculatie in derivaten, afgeleide producten van bestaande financiële instrumenten, zoals opties en swaps (ruilcontracten). Het verlies komt overeen met tweederde van de omzet afgelopen jaar.

Het bedrijf begon de handel in derivaten “om verliezen goed te maken op inzakkende aandelenkoersen” begin jaren 1990, aldus directeur Yoichi Yoshida vanmorgen op een persconferentie. Voorzitter Jun Kuwahara en vice-president Naoki Kumagai, een voormalige functionaris van het ministerie van Financiën, zullen wegens het verlies aftreden. President Sumiya Hori, de hoogste baas in het concern, blijft aan omdat hij “geen verantwoordelijkheid draagt voor het verlies”, verklaarde Yoshida vandaag.

Volgens Yoshida heeft president Hori bij zijn aantreden anderhalf jaar geleden opdracht gegeven het verlies ongedaan te maken, maar dat bleek onmogelijk. Daarom heeft het bedrijf besloten de contracten, onder meer valutaopties, ongedaan te maken en het verlies in één keer af te schrijven.

Yakult zal wegens de afschrijving een nettoverlies van 96,2 miljard yen (1,5 miljard gulden) lijden in het boekjaar dat op 31 maart aanstaande afloopt. Het personeelsbestand zal de komende twee jaar met 300 werknemers inkrimpen, op een totaal van ruim 2.800 man personeel.

Toenmalig minister Bukman (Landbouw) opende op 29 april 1994 een fabriek van Yakult in Almere, tot nu toe de enige in Europa, die produceert voor het Verenigd Koninkrijk, België, Duitsland en Nederland. Volgens een woordvoerster zal het verlies geen directe gevolgen hebben voor de 122 werknemers van de fabriek in Alemere. Yakult wordt hier gemaakt uit melkpoeder, dextrose en suiker van Nederlandse herkomst en een grote hoeveelheid Japanse melkzuurbacteriën. Yakult beweert dat dagelijkse consumptie van een flesje Yakult, dat 65 milliliter karnemelk bevat en 80 cent kost, een gunstige invloed heeft op de gezondheid.

Yakult heeft sinds 1994 concurrentie van Mona met Vifit, Danone met Actimel Casei Imunitass, Nestlé met LC1 en Nutricia met Fyos. Fyos wordt alleen in België verkocht omdat Nederland al 'dicht' zit.

Yakult besloot begin 1996 de productie in Almere fors te vergroten. De Japanse zuivelfabrikant heeft de afgelopen twee jaar de productie opgevoerd van 300.000 flesjes gefermenteerde melkdrank per dag tot 1 miljoen stuks vorig jaar.

Met de uitbreiding was een investering van 28 miljoen gulden gemoeid. De jaaromzet van Yakult Nederland bedraagt ruim 16 miljoen gulden.