Om authenticiteit te bepalen; Onderzoek Van Goghs bespoedigd

ROTTERDAM, 20 MAART. Het Van Gogh Museum in Amsterdam versnelt het internationale onderzoek naar een aantal omstreden schilderijen van Vincent van Gogh. Dat zegt de Britse kunsthistoricus John Leighton, die een jaar geleden tot directeur van het museum werd benoemd, vandaag in het Cultureel Supplement.

In mei dit jaar organiseert het museum daartoe een internationaal symposium in de National Gallery in Londen en volgend jaar neemt het een tentoonstelling over van het Parijse Musée d'Orsay over Paul Gachet Junior. Gachet, zoon van de arts met wie Vincent de laatste maanden van zijn leven bevriend was, zou op grote schaal zowel oudere meesters alsook collega's hebben gekopieerd.

De aanleiding tot beide manifestaties is een reeks publicaties in buitenlandse dagbladen, specialistische tijdschriften en in NRC Handelsblad over beroemde schilderijen, zoals De Zonnebloemen (in Japans bezit), De Tuin van de Inrichting (van het Van Gogh Museum) en l'Arlésienne uit de collectie van het Musée d'Orsay.

In deze artikelen hebben zowel deskundigen als amateuristische Van Gogh-onderzoekers de authenticiteit van deze doeken in twijfel getrokken. Zij baseerden zich daarbij op de brieven van Vincent alsook op schildertechnisch onderzoek. Behalve Paul Gachet, worden verder de tweederangs, Franse schilder Emile Schuffenecker en het kindermeisje van Paul Gachet als mogelijke vervalsers genoemd. Kunsthistoricus Jan Hulsker, die enkele jaren geleden de 'catalogue raisonné', het overzicht van Van Goghs oeuvre publiceerde, acht nog steeds 47 tekeningen en schilderijen van Vincent omstreden, zoals hij in een vraaggesprek met deze krant in januari j.l. liet weten.

Leighton heeft inmiddels de belangrijkste conservator van zijn museum, schilderijen-deskundige Louis van Tilborgh, een 'sabbatical' jaar gegeven om haast te kunnen maken met de publicatie van het eerste deel van de schilderijencatalogus van het museum. Hij wil bovendien zowel in het Van Gogh Museum als ook in buitenlandse musea het technologisch onderzoek naar de schilderkunstige facetten van deze schilderijen stimuleren.