Mike van Diem is op campagne voor een Oscar

De regisseur Mike van Diem, is in de Verenigde Staten om een Oscar voor zijn film Karakter in de wacht te slepen. Maandag worden de Oscars uitgereikt.

NEW YORK, 20 MAART. Om zijn kansen op een Oscar te vergroten is Mike van Diem, regisseur van Karakter, al weken op reis door de VS en geeft hij zoveel mogelijk interviews. “De belangrijkste media zijn Variety, Hollywood Reporter, New York Times en Los Angeles Times”, vertelt Van Diem na een persvertoning van Karakter in een Sony-filmzaal op Fifth Avenue. “Daarnaast geef ik zoveel mogelijk interviews aan andere media, zoals Entertainment Weekly, de Village Voice, CNN, radiostations en ga maar door.”

Een Oscar-nominatie is slechts een toegangskaart tot de race om de Oscars. Voor de genomineerde films komt na de nominatie een enorme publiciteitsmachine op gang die de film onder de aandacht moet brengen bij de meer dan vijfduizend leden van de Academy of Motion Picture Arts and Sciences, meestal gewoon de Academy genoemd. Zij brengen de beslissende stemmen uit op de kanshebbers en de Nederlandse film Karakter is er daar een van.

Holland Film heeft een budget van 75.000 gulden om Van Diems nominatie voor beste buitenlandse film te steunen. De overige promotiekosten neemt Sony Pictures Classics, die de film in de VS distribueert, voor zijn rekening. Aan de westkust van de Verenigde Staten is het pr-bureau Block-Korenbrot ingehuurd en aan de oostkust Samantha Dean. “Ik werk sinds februari aan de publiciteit voor Karakter”, zegt Dean. “Volgende week vrijdag gaat de film hier in roulatie en daarna in het filmhuiscircuit in vijftien andere grote steden. Ondertussen blijven we met Mike van Diem rondtoeren.” Ook Nederlandse consulaten aan de west- en oostkust doen mee aan de Karakter-promotie.

Goede publiciteit voor Karakter kwam na het bekend worden van de nominatie in de vorm van een artikel in het onafhankelijke vakblad Variety, dat de film als frontrunner bestempelde. Volgens kenners is daarnaast een flink reclamebudget een eerste vereiste. Interviews en recensies blijken toch van minder invloed.

Lucius Barre, lid van de Academy en internationaal pr-consultant voor film en televisie, heeft dit jaar 35 videobanden thuisgekregen. “En zelfs vijf filmscripts, plus acht cd's en ook nog de bladmuziek voor de pianopartij in Titanic”, zegt Barre, die als insider toch verrast was door de bladmuziek. Volgens Barre zijn dit maar een paar van de manieren om de film onder de neus van de Academy-leden te brengen.

Meer dan vroeger zijn die leden te beïnvloeden. De eisen voor toetreding zijn iets versoepeld, zodat een jongere garde lid is geworden. Daarnaast is het oude studiosysteem, waarbij acteurs hun hele leven aan MGM of Warner Brothers vastzaten, verdwenen en werkt tegenwoordig iedereen voor iedereen. Meer dan ooit heeft dit de strijd om de Oscars opengegooid.

De race om een Oscarnominatie begint al in november en december omdat dan de nominaties moeten worden vastgesteld. Voor The English Patient, die vorig jaar negen Oscars won, was er voor de nominatie al een budget van tien miljoen dollar voor reclame. “Het is zoals Vergilius schrijft in de Aeneis: 'Want zij veroveren die denken dat ze het kunnen.”, aldus Barre. “Die instelling moet je hebben. Je moet dus bijvoorbeeld je regisseur naar Hollywood sturen en die moet een ronde maken langs belangrijke mensen en op feesten en partijen verschijnen. En die regisseur moest bij wijze van spreken zeggen: 'Wilt u mij helpen?' De filmers zelf zijn vaak de beste verkopers van hun product.

“Wat ook een groot effect heeft, is het telefooncircuit. Leden van de Academy hebben elkaar aan de telefoon en praten over de films. Wie er een paar aan zijn kant heeft, kan een minicampagne beginnen en een voorkeur verspreiden. Zo kun je een wij-tegen-de-rest-gevoel kweken: 'onze' film gaat winnen en die andere kanshebber deugt niet. In zulke termen spreken veel mensen over een film zonder dat er argumenten naar voren komen.”

Barre zag twee jaar geleden aankomen dat Antonia's Line, een film van de Nederlandse regisseuse Marleen Gorris, de Oscar voor beste buitenlandse film zou winnen. In het begin leek de film kansloos omdat het een film van vrouwen en over vrouwen was, maar gaandeweg veranderde dat. Hoewel Goris weinig campagne gevoerd heeft, bleek haar film opeens favoriet. Hoe schat Barre de kansen voor Karakter in? “Zeer goed”, zegt hij. “Het is een koploper in de race en de publiciteit loopt goed. Dit is volgens mij ook typisch een film die leden van de Academy aanspreekt. Ze waarderen goede ambachtelijkheid zeer.”