Hanif Kureishi

Hanif Kureishi: Intimacy. Faber, 118 blz. ƒ 35,-

Hoe kan een man het leven met zijn vriendin en twee kleine zoontjes verruilen voor een onzeker vrijgezellenbestaan, slapend op de vloer bij een vriend? In de nieuwe novelle van Hanif Kureishi, Intimacy, probeert de ik-figuur Jay het antwoord op deze vraag te formuleren. Kureishi (1954), vooral bekend als scenarioschrijver van de films als My Beautiful Launderette, keert in zijn romans en verhalen steeds terug naar eenzelfde soort hoofdperoon, die wel wat wegheeft van Kureishi zelf. Via The Buddha of Suburbia en The Black Album konden we deze figuur volgen van een jeugd in de voorstad naar het volle artistieke leven van Londen, om tenslotte met Love in a Blue Time te belanden in een midlife crisis en verstikkend gezinsleven. Het lag dan ook in de lijn der verwachting dat de hoofdpersoon in Kureishi's nieuwste werk zou besluiten dit allemaal achter zich te laten.

Intimacy beschrijft de allerlaatste avond die Jay thuis doorbrengt met zijn kinderen en partner, en zijn herinneringen. Vooral het eerste gedeelte van het boek bevat veel scherpe observaties, vol rake humor met een serieuze ondertoon. Jay maakt zich weinig illusies over het wilde vrijgezellenleven, daarvoor heeft hij al te veel vrienden dat zien proberen. Maar naarmate het verhaal vordert doemt steeds duidelijker de figuur op van zijn veel jongere minnares Nina, die hij recentelijk uit het oog heeft verloren, maar niet uit het hart. Hierdoor gaat een en ander lopen volgens het nogal voorspelbare stramien van 'veertiger verlaat gezin voor sexy jong meisje', wat enigszins teleurstellend is. Ook de laatste alinea van het boek, waarin Jay weer contact heeft opgenomen met Nina, werkt onnodig sentimenteel en had beter weggelaten kunnen worden. Wel is duidelijk dat Kureishi hier na het zwakke Love in a Blue Time stilistisch weer in topvorm is.