Bezoeker Geldzaken wil vooral beleggingstips

Voor de vierde keer wordt de beurs Geldzaken voor financieel advies gehouden in Utrecht. Er worden 25.000 bezoekers verwacht. “Ik vind de hebberigheid die ik hier zie wel een beetje gênant,” zegt een bezoekster.

UTRECHT, 20 MAART. Tijd voor de volgende trekking. De man bij de stand van effectenhuis Nieuwe Doelen heeft de microfoon erbij gepakt. “Op welk lot valt nu weer een gratis aandeel CSM met een kilo muntdrop?”

De beurs Geldzaken die gisteren, vandaag en morgen in de Utrechtse Jaarbeurs voor de vierde keer wordt gehouden had misschien beter Beleggingszaken kunnen heten. Op vrijwel alle 130 stands van banken verzekeraars, commissionairs en vakbladen draait het maar om één ding: klanten lokken met manieren om succesvol te beleggen.

Wie een wandeling maakt over de beursvloer ruikt het geld. De stands zijn chique ingericht, spots staan gericht op posters met hoge rendementsverwachtingen, tiptop-geklede medewerkers lijken model te staan voor financieel succes.

Het publiek op de beurs is zeer gemêleerd. Jonge carrièrezoekers, gepensioneerde beleggingshobbyisten maar ook zakenlieden die 'netwerken' en visitekaartjes uitwisselen. De beurshandelaren bij effectenhuis Nieuwe Doelen beantwoorden doorlopend vragen van bezoekers. “Ze willen hoofdzakelijk beleggingstips,” zegt M.C. van Boheemen. “We zeggen dat ze nu heel voorzichtig moeten zijn. De koersen staan extreem hoog en het zijn de particulieren die de dienst uitmaken. Als er één gaat verkopen, gaan ze allemaal en zit je zo op een correctie van de koersen. Ja, inderdaad, dat zeiden we afgelopen zomer ook.”

Bij de stand van commissionair Sem van Berkel wordt een gepensioneerde man uitgelegd hoe beursorders via Internet worden gegeven. “Het is mij allemaal te ingewikkeld”, zegt hij. “Ik beleg graag in aandelen, maar waarom moet het allemaal zo moeilijk? Ik bèl mijn orders gewoon door.” Hij mist grote banken als ING, Postbank en ABN Amro op de beurs.

Maar ABN Amro staat er wel degelijk. “Alles komt hier”, zegt 'standmanager' J. Hoogeveen. “Er zijn bezoekers die hun hele administratie bij zich hebben en vragen om beleggingsadvies.” Een dergelijke Kunst of Kitch-achtige situatie doet zich ook voor bij de stand van effectenkantoor Wijs & Van Oostveen waar bezoekers gratis hun portefeuille kunnen laten analyseren.

Softwarebedrijven promoten computerpaketten waarmee particulieren op hun eigen studeerkamer een beleggingsstrategie kunnen uitzetten. “Ik vertrouw meer op een programaatje dat ik zelf in elkaar heb gezet,” zegt een gepensioneerd landmeter.

Rabobank en Dow Jones staan op de beurs met semafoons waarop actuele koersen van de meest verhandelde fondsen zijn af te lezen. “Kan ik hier de koers van Polydoc op zien”, vraagt een bezoeker. “Nee, daar is dit fonds te klein voor. Ik zou die stukken bovendien helemaal niet kopen”, antwoordt de promotiedame. “O nee?” “Ik heb er de afgelopen tijd anders aardig aan verdiend.”

Het vakblad Beleggers Belangen heeft de vloer van de Amsterdamse Effectenbeurs laten nabouwen. De beurshandel wordt gesimuleerd met een spel voor bezoekers met nepgeld, nepkoersen en nepnieuws. Sommigen zijn zeer fanatiek. “Shit, Saddam Hussein is overleden. Wat moet ik nou verkopen?”, vraagt een jonge deelnemer zich af.

Een muziekdocente in ruste bekijkt het van een afstand. “Ik ben drie jaar geleden voorzichtig begonnen met een paar aandeeltjes KPN. Nu zit ongeveer 80 procent van mijn vermogen in effecten- en opties. Ik vind de hebberigheid wel een beetje gênant. Ik waak ervoor dat ik zelf een geldwolf wordt. Het moet wel leuk blijven”