The Playboys

The Playboys (Gillies MacKinnon, 1992, VS). RTL5, 20.30-22.35u., onderbroken door nieuws en reclame.

Normaal gesproken belandt een jonge regisseur pas na het succes van een of twee interessante, kleine en persoonlijke films in de valstrik van goed betaalde, commerciële internationale coproducties zonder veel artistiek belang.

De Schot Gillies MacKinnon lijkt vastbesloten het traject andersom af te leggen: voordat hij op het Filmfestival Rotterdam 1996 een Tiger Award won voor het semi-autobiografische Small Faces en het afgelopen zondag door de VPRO uitgezonden curieuze Trojan Eddie voltooide, maakte MacKinnon twee anonieme 'grote' films: de verfilming met Steve Martin in de hoofdrol van George Eliots Victoriaanse roman Silas Marner (A Simple Twist of Fate, 1994) en een rijkelijk van sterren en 'production value' voorzien debuut uit 1992, The Playboys.

Die titel verwijst niet naar rijke leeglopers, maar naar een troep rondtrekkende acteurs in het Ierland van 1957. Een van hen (Aidan Quinn) wordt in een dorpje aan de grens met Ulster verliefd op een ongehuwde moeder (Robin Wright, de vrouw van Sean Penn), die angstvallig de identiteit van de vader van haar baby geheim houdt. Er zijn twee kandidaten: een arme boer die al na tien minuten film een einde aan zijn leven maakt en de nurkse, alcoholistische politiebrigadier (Albert Finney), die onder aansporing van meneer pastoor aanbiedt de vrouw van de schande te redden door met haar te trouwen.

The Playboys, een met Amerikaans geld gefinancierde, in de schoonheid van het Ierse landschap zwelgende, en slechts af en toe charmante streekroman, neemt te veel hooi op de vork. Er wordt gesmokkeld en gezopen, er zijn allerlei verwijzingen naar de christelijke mythologie en er is een slordig afgewikkeld nevenplot over explosieven voor de IRA. De aardigste zijlijn is nog wel het schmieren van de tweederangsacteurs, vooral in een hilarisch-bordkartonnen opvoering van hoogtepunten uit Gone with the Wind. MacKinnon oefende zijn bekwaamheid als regisseur op deze tot mislukken gedoemde formulefilm, en is daar uiteindelijk niet slechter van geworden.