Manipuleren met charmes

Micky Mouse-sokken, een kort rokje of een powerpak: met kleding kun je een boodschap uitstralen en dat is vooral in het zakelijk verkeer van groot belang. Op bezoek bij twee imago-consulenten.

Wilmark bv, Villa Ravensdonck, Ten Hagestraat 2, 5611 EG Eindhoven. Inl 040-2950865, fax 2961992. E-mail: villaravensdonck@tref.nl. Wilmark organiseert o.m. personal styling dagen voor particulieren: ƒ 225. Figures & Faces, Postbus 2223, 2400 CE Alphen a/d Rijn. Inl 0172-444627. E-mail: fandf@capitalonline.nl. Een individueel stylingadvies kost ƒ 385.

Bruin is in het zakelijk verkeer not done en wil je als vrouw serieus genomen worden, trek dan geen strakke korte rok aan. “Onzin”, zegt Pauline van Ellinkhuizen van het stylingbureau Figures & Faces (F & F). “Het hangt er maar van af”, aldus Wilma Verhoeven van Wilmark. “Het tonen van lichaamsvormen leidt af, maar er is een wereld van verschil tussen strak en aansluitend.”

Van Ellinkhuizen en Verhoeven bewegen zich op de drukke markt van de imago-consulenten. Zij geven kleding- en presentatie-advies aan bedrijven en particulieren. Verhoeven begon acht jaar geleden: “Na een persoonlijk advies waarin ik totaal werd afgekraakt, alleen de verhouding tussen mijn knie en enkel was mooi. Dat kan anders, dacht ik.” Nu werken voor Wilmark 25 mensen, en adviseert 'the personal styling company' particulieren en bedrijven in Nederland, Duitsland en België. F & F geeft individueel stijladvies aan zakenvrouwen, secretaresses, advocaten en aan één minister (“geen namen”). Beiden achten zich professionele zwaargewichten, het 'draag-de-kleur-die-bij-je-past advies vanuit de huiskamer' ver voorbij.

Verhoeven, die cursussen geeft in groepen, is gewend aan sceptische reacties als 'ik weet zelf het beste wat me staat'. “De vraag is of je presentatie voldoet aan de verwachting van de klant. Moet je vertrouwen wekken omdat je een hypotheek wilt verkopen, zie er dan niet onverzorgd uit. In de reclamewereld werkt driedelig grijs weer niet. Je kunt die codes best aan je laars lappen, maar dan moet je twee keer zo veel moeite doen om te overtuigen.” Het gaat daarbij volgens haar niet alleen om kleding, maar ook om haar, handen, nagels, geur, schoenen, sokken en lichaamstaal. Gevraagd naar een voorbeeld van 'foute' lichaamstaal leunt Verhoeven wippend met haar stoel achterover, het hoofd in de nek. “Wat straal ik nu uit? 'Ik ben klaar, u kunt gaan'. Dat is misschien wel duidelijk”, beaamt ze, “maar ook onbeleefd. Je kunt ook zeggen: 'Als u geen vragen meer heeft, kunnen we dit gesprek wat mij betreft afronden'.”

Van Ellinkhuizen geeft geen les in goede manieren, maar onderscheidt zich doordat ze ook maatkleding levert. “Goed gekleed zijn hélpt. Ik krijg reacties van klanten die carrièresprongen maakten, waarbij soms letterlijk naar hun representatiever uiterlijk werd verwezen. Overigens is duur gekleed niet per definitie goed gekleed.” Verhoeven: “Mannen denken nogal eens dat als ze maar een BOSS-pak dragen dat ze er dan goed uitzien. Maar er blijft weinig van over als een te kort gestrikte das op de uitgedijde buik bungelt. Zo'n Al Bundy-effect is misschien vertederend, maar wil je ook die indruk maken”, aldus Verhoeven, die ook 'hondenkettingen' om de pols en Mickey Mouse sokken afraadt, net als open schoenen met panties of knellende kniekousjes onder een mantelpak.

Volgens Van Ellinkhuizen zijn mensen zich vaak niet bewust van het effect van kleding: “Als je op een vergadering liever niet te veel het woord krijgt, draag dan geen vuurrood. Wil je dat er goed naar je geluisterd wordt, trek dan een 'powerpak' aan. Een mooi, goed gesneden pak, met een beetje brede revers. Alleen, sommige mensen worden door zo'n pak overpowered en dan werkt het averechts. Belangrijk is dat het bij je past.” “In roze kleding ben ik helemaal het type blond en lief”, geeft Verhoeven als voorbeeld. “Daarvan maak ik gebruik als ik iets van mannen gedaan moet krijgen. Iemand beschuldigde mij daarom van manipulatie. So what? Manipuleren met charmes, dat doen we toch allemaal, bewust of onbewust?” Uiteindelijk laat bijna iedereen volgens Verhoeven de scepsis varen. “Ik laat ze bijvoorbeeld dit zien.” Ze staat op, jasje uit, sjaal af. “Zwart staat me goed, maar het is niks bijzonders.” Het zachtoranje colbert gaat weer aan. “Nu straalt mijn haar meer, maar het is nog flets in mijn gezicht.” Ze slaat de fel zwart-oranje sjaal om en plotseling sprankelen haar blauwe ogen als de zee op een warme zomerdag. “En zo appelleer ik aan de natuurlijke ijdelheid van ieder mens. Want het draait, ook in de zakenwereld, om aardig gevonden worden. Plus een goed product verkopen, anders komt een klant niet terug. En dat geldt ook voor mij.”