HMG verbreekt samenwerking met noodlijdend TV10

ROTTERDAM, 19 MAART. De Holland Media Groep (HMG), het bedrijf achter de tv-stations RTL4, RTL5 en Veronica, verbreekt de alliantie met het noodlijdende TV10. Dat is een van de maatregelen die de nieuwe topman P. Porsius van HMG onlangs intern heeft aangekondigd als onderdeel van de ingrijpende sanering van het mediabedrijf.

Bronnen bij zowel HMG als TV10 bevestigen dat beide partijen nu onderhandelen over het stopzetten van de samenwerking per 1 april. HMG zal niet zoals vorig jaar is afgesproken een belang nemen van 50 procent in TV10. Ook de levering door HMG aan TV10 van reeds bij RTL4, RTL5 en Veronica uitgezonden programma's, zoals herhalingen van de bekende soap Goede Tijden Slechte Tijden, zal worden beëindigd.

Een woordvoerder van HMG kan niet bevestigen dat de samenwerking per 1 april wordt verbroken. Wel erkent hij dat Porsius inmiddels twee keer heeft gesproken met het Amerikaanse Saban, de eigenaar van TV10: “Porsius heeft aangegeven dat hij niet bijster enthousiast is over de samenwerking”, aldus de woordvoerder. TV10 heeft geen commentaar.

Door de financiële problemen waarin TV10 verkeert, is de zender niet in staat gebleken te betalen voor de herhalingen van RTL- en Veronicaprogramma's die de zender uitzond. TV10 kampt met te lage kijkcijfers en heeft daardoor te weinig reclame-inkomsten. In de jaarrekening over 1997 van HMG heeft Porsius nu een bedrag van 10 miljoen gulden ingeboekt voor de schade als gevolg van de alliantie met TV10. Voor een deel bestaat die schade uit uitgebleven inkomsten die een ingewijde schat op een half miljoen gulden per maand, sinds de samenwerking tussen de zenders in juni van start ging. Verder is ook de waarde van de optie op het aandelenbelang van HMG in TV10 door Porsius in één keer afgeschreven.

In 1997 leek de alliantie met TV10 voor HMG nog een gouden greep. HMG kampte met een grote voorraad niet meer te herhalen, oude programma's die op de balans van het bedrijf nog wel een grote waarde vertegenwoordigden.

Door de afspraken met het juist in herhalingen gespecialiseerde TV10 leek een deel van die voorraad weggewerkt te kunnen worden, zodat niet alles als verlies hoefde te worden genomen. HMG boekte in het jaar 1996 al een verliespost van 47 miljoen gulden vanwege waardeloos geworden televisieprogramma's.

Een andere overweging om een alliantie met TV10 aan te gaan, was ingegeven vanuit een defensieve strategie, zo verklaarde destijds de toenmalige directie. Als een andere partij financiële banden met TV10 aan zou gaan, zou die zender uitgebouwd kunnen worden tot een serieuze bedreiging van de drie zenders van HMG.