Het wordt een saaaaaaie zomer

De modebladen beloofden fel, schokkend en brutaal: 'Knalroze maakt comeback deze zomer'. Shocking pink, bekend van het punktijdperk, zou ons het komende seizoen opfleuren - in de plaats van het koninklijk oranje dat de vorige twee zomers regeerde. Het bijna fluorescerende roze dat de modereportages laten zien, werd ooit gelanceerd door mode-ontwerpster Elsa Schiaparelli, in de jaren dertig. Nu is het door verschillende ontwerpers opnieuw 'ontdekt' voor truitjes, rokken en accessoires.

Maar wie dezer dagen naar de winkel gaat om dit vrolijke roze eens van dichtbij te bekijken, komt bedrogen uit. Winkel na winkel, warenhuis na warenhuis, boetiek na boetiek, ze bieden bijna allemaal hetzelfde en ook allemaal hetzelfde niet: roze. Het ziet ernaar uit dat ergens in de overdracht van ideeën tussen ontwerpers en inkopers iets is misgegaan, of dat de zending kleren voor Nederland onderweg vanuit Oost-Azië is zoekgeraakt en wanhopige winkeliers dan maar de restjes van vorig jaar tevoorschijn hebben gehaald.

Want zelden lagen de winkelstraten er zo troosteloos bij als nu. Waar ooit nog een frivool rood jurkje dwarrelde of een appelgroen topje lonkte, regeert vandaag de uniforme neutraliteit. Alsof we deze zomer niet gaan flaneren of vrolijk buiten fietsen maar we ons opmaken voor een seizoen van introspectie, waarbij uitsluitend kleuren passen die op geen enkele manier afleiden of de aandacht vragen.

De rekken hangen vol met wit, lichtblauw, olijf, beige, zandkleur, grijs, ecru - bedoeld om in wisselende combinaties bij elkaar aan te trekken. Witte broek met lichtblauw hesje en beige blazer/ grijs T-shirt met beige broek en blauw jack/ olijf rokje met beige vest en blauw hemd. Klinkt dat zomers - vrouwelijk - uitbundig?

Het zou natuurlijk kunnen dat we stemmige kleuren krijgen omdat de modellen al uitdagend genoeg zijn. Dat er toch èrgens een rustpunt moest worden ingelast. Maar die theorie gaat niet op. Want ook de modellen blinken uit in eenvoud en braafheid: het pak voor dames (broek met blazer) doet het nog steeds goed. Rokjes zijn er in de bekende lengtes (mini, gerend tot op de knie, enkellang), broeken in alle typen. Het spannendst zijn nog de vele soorten kleine topjes - oftewel band om bovenlijf omhooggehouden door een enkel dun bandje.

Sommige broeken hebben lage tailleband, kokervormige 'sigarettenpijpen' en zakken als horizontaal streepje, andere reiken hoog, met wijduitlopende pijpen. Nieuw, maar ook weer niet ècht, zijn de 'Capri slacks' of 'pedal pushers', kuitbroeken met een kleine split opzij, van het soort dat Brigitte Bardot eind jaren vijftig aantrok als ze op de tafel ging dansen. Dit is inmiddels de tweede of derde kuitbroekrevival, eind jaren tachtig waren ze ook al onmisbaar. De 'pedal pusher' worden gedragen met stilettohakken of juist 'flatjes', nagenoeg hakloze instappers.

Op een enkele lange bloemetjesjurk na (sluik, veelal gemaakt van viscose) zijn de jurken kort. De interessante exemplaren zijn 'bias-cut' - schuin gesneden - en vallen zwierig, de eenvoudiger soort is T-shirt-achtig. Net als vorige zomers regeert het spaghetti-bandje. Maar dit jaar zwerven de bandjes over de schouders: gewoon van voor naar achter; twee bandjes uiteenlopend van onder de keel tot achter onder de nek; één bandje schuin van voor naar achter.

De transparante stoffen zijn goeddeels uit het aanbod verdwenen, maar doorkijkmogelijkheden vinden we nu bij de breisels. Onder invloed van het Italiaanse ontwerpersechtpaar Missoni, dat kleurige opengewerkte jurken en truitjes op de markt brengt, bieden veel winkels nu ook grof gebreide kledingstukken - maar zonder de vrolijke kleuren. De invloed van een ontwerper als John Galliano, van het modehuis Dior, laat zich gelden in de details. Galliano lanceerde vorig jaar de 'Chinese look' en nu zijn er inderdaad allerlei soorten satijnen rokjes en jurken te krijgen met Chinees-aandoende borduursels in glanskatoen.

Op de constatering dat roze het dus níet gaat maken, volgde een ander inzicht: de zomer wordt blauw. Blauw in allerlei schakeringen, van baby tot kobalt, van turkoise tot denim. Ook het bleke grijs wordt groot. Modetijdschrift Harper's Bazaar houdt de moed er in door te zeggen dat grijs een 'nonchalant sexy' effect heeft. Maar de beproefde modeliefhebber weet beter: grijs maakt doorgaans grauw.