'Content sterk gericht op groei'

AMSTERDAM, 19 MAART. Met het vertrek van Sylvia Tóth als bestuursvoorzitter bij Content wordt de top van beursgenoteerd Nederland weer een mannen-onderonsje. Hans Stellingsma, die eind 1997 al na een jaar onverwachts bij automatiseerder Origin vertrok, neemt vanaf de aandeelhoudersvergadering op 20 mei de touwtjes bij Content in handen.

Voor Origin werkte Stellingsma bij PTT Telecom en Microsoft. Gisteren bij de bijeenkomsten voor journalisten en analisten keek Stellingsma vanaf de zijlijn toe. Van de automatiseringsbranche naar de uitzendwereld, dat lijkt geen gebruikelijke stap? Ik neem aan dat u door een headhunter bent benaderd?

Stellingsma lacht. “Ik vond het zelf ook wel verrassend. Of het een headhunter was, laat ik in het midden. Laten we maar zeggen dat op een dag de telefoon ging.”

Is het geen probleem dat u weinig weet van de uitzendbranche?

“Er zijn wel overeenkomsten met de automatiseringsbranche. Origin bijvoorbeeld is net als Content een capaciteitsbedrijf. Ook Origin is begonnen als een bedrijf voor kort-cyclisch werk en is later overgegaan op meer langdurige relaties met de klanten.”

“Dat ik iets weet van automatisering komt nu bij Content niet ongelegen. Enerzijds omdat er een nieuw automatiseringssysteem komt en anderzijds omdat we willen uitbreiden richting IT-markt. En ik ken gans ondernemend Nederland in IT-land.”

Bij Origin had u naar eigen zeggen een specifieke taak: het samenvoegen van twee middelgrote ondernemingen. Heeft u bij Content ook zo'n taak? Het vinden van een partner bijvoorbeeld?

“We richten ons de komende periode sterk op groei. Dat kan autonoom, maar we zullen ook gericht een aantal acquisities doen.”

Is het bij het zoeken van partners een voordeel dat u minder nauw verbonden bent aan Content dan uw voorgangster?

“Het ligt in dat soort gevallen altijd gevoelig, omdat het om verschillende culturen gaat. Ik denk dat het een voordeel is dat ik emotioneel wat minder gebonden ben.”