Content kampt met randstad

Uitzendbureau Content moet het voorlopig nog zonder partner doen. Bestuursvoorzitter Tóth stapt op zonder dat zij 'haar' bedrijf strategisch weer op orde heeft.

AMSTERDAM, 19 MAART. Beleggers die de afgelopen weken enthousiast aandelen Content hebben gekocht in de hoop op een snelle overname van het kwakkelende uitzendbureau, zijn deze week bedrogen uitgekomen. Hoewel bestuursvoorzitter Sylvia Tóth eind vorig jaar nog stellig beweerde pas te vertrekken als Content “strategisch weer goed op de kaart stond”, stapt ze nu toch op zonder dat Content een geschikte partner heeft gevonden.

“Er hebben heel veel bedrijven belangstelling voor ons getoond, maar die bleken geen toegevoegde waarde te leveren aan Content. En we willen geen overname, alleen omdat een ander via die manier hoge groeicijfers kan laten zien,” zei Tóth gisteren tijdens de presentatie van de cijfers over 1997, waarbij ze bovendien nog maar eens de illusie wilde wegnemen dat ze Content een paar maanden geleden bewust in de étalage had gezet. “Ik heb in een interview met NRC Handelsblad gezegd dat we alle opties open houden, maar daarbij stond voorop dat we onze eigen koers willen blijven varen”, aldus een afgemeten Tóth.

Tóth gaf voor de verzamelde journalisten wel toe dat haar snelle vertrek - op 20 mei tijdens de aandeelhoudersvergadering treedt ze af - in tegenspraak was met haar eerdere mededelingen. Eind 1996, toen ze het grootste deel van haar aandelenpakket Content via ABN Amro verkocht, zei Tóth nog “langdurig aan Content verbonden te (zullen) blijven”. Een jaar later koppelde ze haar vertrek aan een strategische versterking van Content, dat door de matige prestaties in 1997 zwaar onder vuur was komen te liggen van analisten en beleggers.

Vorige maand maakte Tóth echter onverwachts bekend dat Hans Stellingsma, afkomstig van automatiseerder Origin, in mei de leiding bij Content overneemt. “Ik denk dat ik de laatste tijd meer inzicht heb gekregen. Het inzicht dat het onredelijk is om zelf een strategische keuze te maken en die vervolgens op te leggen aan een opvolger,” aldus Tóth. Content heeft het laatste jaar veel kritiek gekregen van analisten en betrokken marktpartijen, omdat het bedrijf te klein zou zijn om effectief de slag aan te kunnen gaan met andere full service-uitzendbureaus (die alle soorten werknemers en diensten leveren).

Tóth ontkende gisteren nogmaals dat Content in de huidige markt te klein is: “Groot en klein zijn relatieve begrippen. Wie in een Mercedes rijdt, gaat het ook alleen om de kwaliteit. Die bestuurder maakt zich toch ook niet druk over het feit dat Volkswagen een grotere fabriek heeft”

Wat Tóth wel ruiterlijk wilde toegeven, was dat het jaar 1997 voor Content “teleurstellend” is verlopen. Terwijl de uitzendmarkt in Nederland vorig jaar opnieuw met tien procent groeide en veel concurrenten zelfs op groeicijfers van boven de twintig procent uitkwamen, wist Content er nog geen procent omzet bij te sprokkelen. De winst steeg iets meer, met vier procent tot 18,6 miljoen gulden, maar ook op dat punt bleef Content ver achter bij de branche. Belangrijkste reden, volgens Tóth, is de concentratie van Content-kantoren in de randstad, waar het gebrek aan arbeidskrachten zich vorig jaar het duidelijkst wreekte. Opdrachten genoeg, is de boodschap van Content, maar niet voldoende mensen om aan de vraag van werkgevers te voldoen.

Volgens Tóth zijn de problemen overwonnen en zal Content dit jaar weer als vanouds presteren. Het 'secretaressebureau' Content wil minder afhankelijk worden van de administratieve sector, via de deelname in het bouwuitzendbureau Constructief. Ook lonkt het bedrijf naar een partner in de lucratieve automatiseringsector. Harde cijfers over verwachte omzet en winst wilde Tóth gisteren niet geven: “We hopen een zo goed mogelijke performance te geven. Meer wil ik er niet over zeggen.”