Tragere uitbouw mediagroep VNU

SCHIPHOL, 18 MAART. Uitgeversconcern VNU zet de uitbouw van de CVI Media Groep op een laag pitje. Volgens bestuursvoorzitter J. Brentjens heeft het herstel van het resultaat van het televisieproductiebedrijf op dit moment prioriteit.

Eind 1996 nam VNU het Nederlandse IDTV over en lanceerde plannen voor de oprichting van een Europese mediagroep samen met het Britse Chrysalis. Door tegenvallende resultaten bij IDTV hebben die plannen grote vertraging opgelopen. Brentjens hoopt pas volgend jaar weer nieuwe acquisities in die sector te doen.

Hij maakte een en ander vanochtend bekend bij de presentatie van de jaarcijfers van VNU. De onderneming blijft bij de verwachting dat de netto winst dit jaar exclusief bijzondere posten met ten minste 30 procent stijgen. Door de afboeking van goodwill bij de overname van de Gouden Gidsen eerder dit jaar komt de winststijging per aandeel uit op minimaal 10 procent.

VNU heeft in 1997 een nettowinst behaald van 419 miljoen gulden, een stijging van 30 procent ten opzichte van een jaar eerder. Gecorrigeerd voor bijzondere posten groeide de nettowinst met 26 procent tot 398 miljoen gulden. De omzet steeg met 16 procent tot 3,9 miljard gulden.

Voor de overname van ITT World Directories (de uitgever van de Gouden Gids), dat wordt omgedoopt in VNU World Directories, wordt via ING Bank een achtergestelde converteerbare obligatielening ter waarde van 600 miljoen gulden uitgegeven. Nadere details over die lening, die op termijn een verwatering van het aandelenkapitaal betekent, worden later deze maand bekendgemaakt. Voor het overgenomen bedrijf is 4,2 miljard gulden betaald. In 1997 heeft VNU voor 708 miljoen gulden acquisities gepleegd. Een jaar daarvoor was dat nog voor 169 miljoen gulden.

De snelst groeiende activiteit van VNU was vorig jaar opnieuw de professionele informatie, waarbij de uitgever zich specialiseert in vakbladen en marketing. In Europa steeg het bedrijfsresultaat van deze activiteit met 80 procent tot 81 miljoen gulden (op een omzet van 631 miljoen). In de Verenigde Staten bedroeg de stijging 42 procent naar 203 miljoen gulden, op een omzet die inmiddels meer dan een miljard gulden bedraagt.

De langzaamste groeier bij VNU vormen de dagbladen (regionale kranten die zich concentreren in het zuiden van het land), waar nog altijd een stijging van 11,2 procent werd gerealiseerd. Het bedrijfsresultaat bedroeg vorig jaar 99 miljoen gulden, op een omzet van 755 miljoen.