BUSINESSWEEK

Personal computers die minder kostten dan 1000 dollar omvatten het laatste kwartaal van vorig jaar dertig procent van de computer-verkoop in de Verenigde Staten. Een derde daarvan werd verkocht aan mensen die nog nooit eerder een computer hadden aangeschaft. Daarmee steeg het aantal Amerikaanse huishoudens dat voorzien is van een computer van 40 tot 43 procent. Het Amerikaanse blad BusinessWeek verwacht dat de prijzen dit jaar verder zullen dalen tot 600 dollar per stuk.

De verkoop zal daardoor stijgen van 12 miljoen tot 17,5 miljoen stuks per jaar, zodat in 2002 60 procent van de Amerikaanse huishoudens voorzien zal zijn van een Personal Computer. Het gemiddelde inkomen van PC-kopers zal statistisch dalen van 50.000 dollar tot 27.000 dollar per jaar. Daarmee zal de PC dan eindelijk een zelfde soort gebruiksvoorwerp zijn geworden als de TV, de telefoon en de auto, voorspelt het blad.

Maar het is niet alles goud wat er blinkt. Want hoewel de verkoop van computers vorig jaar 54 procent steeg, groeide de winst maar met 10 procent. De belangrijkste oorzaak daarvan is dat het bedrijfsleven eenzelfde soort prijsverlaging bedong als die voor de personal computers. Dit jaar zullen de prijzen volgens het blad 20 procent dalen, de verkoop zal 13,4 procent stijgen en de winst met slechts 4,4 procent. Zo heeft Compaq de winstverwachting voor 1998 met 25 procent verlaagd. En Intel maakte twee weken geleden bekend dat de verkoop over het eerste kwartaal van 1998 10 procent is gedaald vergeleken met het laatste kwartaal van 1997.

Het weekblad BusinessWeek is een uitgave van McGraw-Hill Companies en is verkrijgbaar in de kiosk. www.businessweek.com