'Antieke' vliegtuigen fors aan banden gelegd

DEN HAAG, 17 MAART. De Tweede Kamer gaat akkoord met een aantal forse beperkingen voor het vervoer van passagiers in 'antieke' vliegtuigen. Dit bleek gisteravond tijdens een commissievergadering met minister Jorritsma (Verkeer en Waterstaat) over haar plannen voor de historische luchtvaart.

In deze nota, uitgebracht na de ramp met de Dakota in 1996 bij Texel, wordt een aantal voorwaarden aangekondigd voor het gebruik van oude vliegtuigen, in het bijzonder wanneer hiermee passagiers worden vervoerd. Zo moeten die passagiers twee jaar lid zijn van de betreffende vereniging en kan een vlucht niet eerder dan een maand na boeking worden gemaakt. Verder mag er niet meer dan 200 uur per jaar (exclusief trainingsvluchten) worden gevlogen. Door een sponsor georganiseerde groepsvluchten, zoals gebruikelijk was bij de Dutch Dakota Association als eigenaar van de verongelukte Dakota, zijn ook niet meer mogelijk.

Aanvankelijk wilden PvdA en VVD niets weten van deze strenge eisen. “Laat dat nu maar aan de organisaties zelf over”, luidde de boodschap aan de minister. Maar nadat zij er met nadruk op had gewezen dat de voorwaarden in overleg met de Europese Commissie tot stand waren gekomen en uitsluitend op deze wijze nog passagiersvluchten met historische toestellen kunnen worden gemaakt, gingen de woordvoerders onder protest akkoord. “Ik vind dit geen prettig verlopen discussie”, aldus het VVD-Kamerlid Keur, die zich “onthutst en machteloos” zei te voelen. Het CDA noemde de afloop van de discussie “onverkwikkelijk”. Volgens de minister was geen andere oplossing denkbaar: “Anders is het voor de Europese Unie gewoon commercieel verkeer.” En dan gelden nog strengere regels.

PvdA en VVD bleken ook moeite te hebben met het verbod op het op zicht vliegen boven stedelijke gebieden of boven “verzamelingen van mensen” (luchtvaartshows). Deze fracties voelden er evenmin voor om de voorgeschreven vlieghoogte te verhogen van 1000 naar 1300 voet. De minister kreeg echter ook op deze punten haar zin: “Op 1300 voet heeft een vlieger nu eenmaal meer tijd om een storing te verhelpen.”

In Nederland bestaan ongeveer twintig grotere organisaties die zich hebben aangesloten bij de Nationale Federatie voor Historische Luchtvaart (NFHL). Die stichtingen en verenigingen hebben in totaal 10.000 leden of begunstigers en beschikken over een kleine 300 toestellen. Hiervan waren er in oktober 1995 ruim 200 luchtwaardig. Een groot deel van de toestellen (122) is geregistreerd in het buitenland. Minister Jorritsma vindt dat in de toekomst uitsluitend vliegtuigen moeten worden toegelaten wanneer die voor Nederland een toegevoegde waarde hebben. “We moeten voorkomen dat we worden overspoeld met oude Russische, meestal militaire vliegtuigen”, waarschuwde zij.

Aan de nota over de historische luchtvaart werd reeds gewerkt ten tijde van de ramp met de Dakota in de Waddenzee, waarbij alle 32 passagiers en bemanningsleden om het leven kwamen. De voornemens die nu concreet in regels worden vertaald, houden wel verband met dit ongeluk. Het bleek namelijk dat het propellortoestel om commerciële reden veel vaker in de lucht was dan aanvankelijk bij de afgifte van de vergunning was voorzien.

In het toestel waren zelfs extra stoelen aangebracht om meer passagiers te kunnen vervoeren. De Tweede-Kamercommissie voor Verkeer en Waterstaat vergadert morgen met de minister over de gevolgen van deze ramp.