VNO uit boosheid op Registratiekamer

De werkgeversvereniging VNO-NCW ligt in de clinch met de Registratiekamer over de manier waarop deze toezichthouder zich in de media heeft uitgelaten over de Bonus-kaart van Albert Heijn.

In een brandbrief aan de Registratiekamer uit voorzitter Blankert zijn ongenoegen over de gang van zaken, die volgens hem ondernemingen grote schade kan berokkenen.

In de discussie in de media over de registratie van de persoonsgegevens van de AH-klanten heeft de Registratiekamer de kruidenier verweten dat hij onvolledige informatie gaf. Zo verzuimde Albert Heijn bekend te maken dat de Bonus-kaart ook te verkrijgen was zonder het verstrekken van allerlei persoonlijke gegevens. Zowel de Registratiekamer als de Consumentenbond verweten Albert Heijn onzorgvuldigheid.

De Registratiekamer, die moet toezien op de privacy, vindt het verwijt van VNO-NCW onterecht. “Wat heb je aan een toezichthouder, als die nooit openbaar maakt wat hij onderzoekt. Dat kritiek af en toe pijnlijk kan zijn staat vast. Datzelfde geldt voor de onderzoeken van de Rekenkamer”, aldus een woordvoerder.

Hij vindt dat de Registratiekamer wel degelijk zorgvuldig is opgetreden. “Het ging om een zaak waarbij Albert Heijn zelf, via een enorme advertentiecampagne, de publiciteit zocht. Wij hebben door onze mening in de media te geven met gelijke munt terugbetaald.”

VNO-NCW vindt in het algemeen dat de Registratiekamer zaken eerst moet onderzoeken alvorens de publiciteit te zoeken.