Elandtest

Met enig leedvermaak werd een poosje geleden vermeld dat de Baby-Benz bij de 'elandtest' omgevallen is, en nu is een testongeval met een VW Golf (model 4) de schijnbare sensatie (NRC Handelsblad, 6 maart).

Een gecourageerde bestuurder kan met enig opzet bijna elke auto tot omvallen brengen. Er bestaat geen enkele terreinauto, vracht- of bestelwagen, bus of busje die de elandtest (officieel uitwijktest volgens ISO) doorstaat.

En bij 'normale' personenauto's is het een kwestie van het zwaartepunt en de slipvastigheid van banden en wegdek. Als het zwaartepunt hoog ligt, zoals bij de meeste kleine en lichte auto's, en met optimale banden op een bijzonder stroef test-wegdek gereden wordt, is de grens van omvallen eerder bereikt dan met een zware brede auto met enigszins ingereden banden en op een normaal wegdek, dat steeds door slijtage en verstopte poriën iets van zijn grip verliest.

Er zijn uit de jaren zeventig gevallen bekend van auto's die bij tests door vakjournalisten omgevallen zijn, en niet alleen VW-kevers en Dafjes.

Omdat de natuurwetten het uitbannen van deze gevaren onmogelijk maken, moeten bijzondere veiligheidssystemen zoals ESP (electronic stability program) toegepast worden, die niets anders doen dan in gevaarlijke situaties met dreigende instabiliteit automatisch gas terugnemen en selectief remmen - dus dat wat een verstandige bestuurder sowieso doet.