Numico: duur melkpoeder niet onze schuld

Numico, producent van speciaalvoeding, presenteerde gisteren fraaie jaarcijfers over 1997. Bij de meest recente acquisitie van het vroegere Nutricia, in Indonesië, bleek wederom hoeveel emoties hun melkpoeder voor baby's kan losmaken.

DEN HAAG, 13 MAART. De prijsexplosie van babymelkpoeder in Indonesië, symbool geworden van het rampzalige economische beleid van de regering, is niet veroorzaakt door Numico. Het Nederlandse concern heeft sinds begin maart meer dan de helft van de aandelen van de grootste producent van babymelkpoeder in Indonesië in bezit. “Wij hebben zeer bewust geprobeerd de prijsverhogingen zoveel mogelijk te beperken”, zei president-directeur ir. J.C.T van der Wielen van Numico gisteren, bij zijn toelichting op de jaarcijfers.

Twee weken geleden trokken in Jakarta moeders de straat op om te protesteren tegen de prijsexplosie nadat de Indonesische roepia 75 procent van zijn waarde verloor. Een blik poeder was in prijs gestegen van 19.000 tot 42.000 roepia en daarmee onbetaalbaar geworden voor de armeren, was hun klacht. “Onze prijs is 50 procent omhoog gegaan, veel minder dan bij andere bedrijven”, zegt Van der Wielen. “Maar het is vooral de handel die misbruik maakt van de situatie. Dat hebben we ook al geprobeerd duidelijk te maken met een advertentie in een Indonesische krant.”

Numico (de nieuwe naam voor Nutricia) bezit 50,1 procent van de aandelen in PT Sari Husada. Die fabriek maakt poeder van lokale grondstoffen en heeft een marktaandeel van 40 procent. Numico's Indonesische marktaandel komt daarmee op 52 procent. “Wij zijn ook zeker bereid om in moeilijke gevallen naar oplossingen te zoeken”, zegt Van der Wielen.

Uitbreiding van de activiteiten in babyvoeding in het Verre Oosten, Midden-Oosten en Latijns Amerika staat hoog op het prioriteitenlijstje van Numico, aldus Van der Wielen gisteren. De nettowinst is in 1997 met 24 procent gestegen tot 288 miljoen gulden. De omzet groeide met 10 procent tot 3,2 miljard gulden, het bedrijfsresultaat met 23 procent tot 416 miljoen gulden en de winst per aandeel met 19 procent tot 2,29 gulden. Van der Wielen verwacht voor dit jaar een omzet van boven de 3,5 miljard gulden. De nettowinst en winst per aandeel zullen met “12 tot 20 procent” groeien. “En daarbij is rekening gehouden met fors verhoogde marketingbudgetten om onze volumegroei een extra impuls te geven”, zei Van der Wielen.

Met een acquisitie in India is Numico al vele jaren bezig, in Indonesië lag het eerste bod er in mei vorig jaar. “Gelukkig ging dat toen niet door”, zegt Van der Wielen. De wetgeving - het is de eerste overname van een beursgenoteerd bedrijf in Indonesië - moest nog worden aangepast. “We waren bereid 15 tot 17 keer de jaarwinst te betalen. In roepia's hebben we dat ook betaald, maar de koers ervan is sinds mei 1997 fors gedaald.” PT Sari Husada maakte in 1996 12 miljoen gulden nettowinst op 68 miljoen omzet, wat betekent dat Numico bereid was om 180 miljoen gulden te betalen. Door de koersval tot half december, toen het openbare bod werd gedaan, is de prijs waarschijnlijk zo'n vijftig procent lager uitgevallen.

Numico is actief in zuivel (Chocomel en Fristi) en de 'kernactiviteiten' babyvoeding, goed voor meer dan de helft van de omzet, enterale (ziekenhuis-)voeding en gezondheidsvoeding. Vooral in de laatste twee ziet Van der Wielen forse groei. “De helft van de patiënten die een operatie moet ondergaan is ondervoed. Dat brengt extra risico mee en verlengt het verblijf in het ziekenhuis. Net als wielrenners in de Tour de France verdienen patiënten aangepaste voeding.” In de VS wordt nu al zes keer zoveel aan enterale voeding besteed als in Europa. In gezondheidsvoeding als vitamine-preparaten verwacht Numico de komende vijf jaar de omzet te kunnen verzevenvoudigen tot 1 miljard gulden. “Anders hebben we het niet goed gedaan”, zei Van der Wielen. “Wij verwachten dat de markt in Europa, nu ergens tussen de 4 en 7 miljard gulden, verdubbelt. En er zijn nog veel kleinere bedrijven actief die we graag overnemen.”