Renaissance van kano en kajak; Beurs voor nieuw en gebruikt

NKB Kanobeurs. 14-15 maart. 10-17u. Merwesteijn, Nieuwegein. Entree ƒ 10. Tweedehands kano verkopen ƒ 20.

De kanosport heeft nooit een hoog maatschappelijk aanzien gehad. Anders dan watersporten als zeilen en roeien die door rijken en studenten werden beoefend, was de kano meer een poor man's leisure. Dat heeft niet verhinderd dat kanovaren rond de Tweede Wereldoorlog een grote vlucht nam. Er waren houten kano's voor rond het huis en vouwkano's van canvas voor verder weg. Spectaculaire expedities naar de bronnen van de Nijl en enkele Atlantische oversteken gaven voedsel aan kanodromers.

Maar in de jaren zestig ebde de belangstelling weg. De Duitse spoorwegen stopten met hun speciale Faltbootzüge, de evenknie van de Nederlandse fietstreinen, en oude kano's wegrottend in schuurtjes vonden hun levenseinde als speelgoed voor kleine kinderen. Grote kanofirma's als Klepper en Hammer, die op hun hoogtepunt honderden arbeiders in dienst hadden, moesten inkrimpen of gingen over de kop.

De redding van de kanosport kwam met de introductie van glasversterkt polyester waarvan weliswaar geen lichte, maar wel zeer sterke kano's gebouwd konden worden, die bovendien onderhoudsvrij waren. Geen droogsponzen en jaarlijks vernissen meer bij houten kano's, of zorgvuldig drogen, inwrijven met was en opbergen met talkpoeder zoals bij vouwkano's. Gewoon na afloop van het kanoën de boot in het rek en klaar is kees. Door de opkomst van de dakdragers op de auto leende de polyester kano zich goed voor onbezorgd weekendtoerisme. Een weekeindje Friese meren? Hop, de kano op het dak en rijden maar. Naar de Semois in de Ardennen? Dan wel de wildwaterkano's gepakt. In een weekeinde van Arnhem naar Rotterdam? Geen probleem, als er tenminste iemand is die de auto terug wil rijden. Zelfs zeekano's, voorheen alleen uitgevoerd als de duurdere vouwkano's, bleken goed te bouwen in polyester. Afsluitbare compartimenten met waterdichte deksels maakten van de bagageruimten tevens drijflichamen, waardoor de veiligheid op zee aanmerkelijk vergroot werd. Polyester en dakdrager zorgden samen voor een ware renaissance van de kanosport.

Twee weken na de HISWA, de jaarlijkse tentoonstelling voor de 'grote watersport' met hier en daar een kano, wordt komend weekeinde de eveneens jaarlijkse NKB Kanobeurs gehouden. De Nederlandse Kanobond (NKB), die in 1998 65 jaar wordt, is langzamerhand uitgegroeid tot een krachtige organisatie. Met de gewestelijke afdelingen worden jaarlijks zo'n honderd tochten georganiseerd. De NKB Kanobeurs is echter een hoogtepunt.

Op de kanobeurs laten alle grote kanofirma's hun nieuwe materialen zien. Het is de beste plaats om zich te oriënteren. Een nieuwe polyester kano kost zo'n ƒ 1.000 voor een eenvoudige beginnerskano tot ƒ 3.500 voor een uitgebreide expeditiezeekajak. De tweedehandsmarkt is ook interessant. Polyester kano's verslijten niet. Voor de helft van de prijs koop je een tweedehands. De poor man's leisure kan nog steeds op een koopje.