'Brandstofnorm van EU moet soepeler'

STRAATSBURG/DEN HAAG, 12 MAART. De Europese auto-industrie wil pas vanaf 2008 strengere normen voor brandstofverbruik doorvoeren. Hun voorstellen gaan ook niet zover als de Europese milieuministers oorspronkelijk wilden. Volgens de producenten komt met het nieuwe voorstel toch een reductie van de uitstoot van kooldioxide met 25 procent tot stand. Minister De Boer (Milieu) vindt het bod op het eerste gezicht te mager.

In 1996 besloten de EU-ministers van Milieu dat nieuwe auto's in principe niet meer dan vijf liter benzine of 4,5 liter dieselbrandstof per honderd kilometer mogen verbruiken. Deze regeling zou in 2005 in moeten gaan. Met deze hoge normen wilden de milieuministers de uitstoot van kooldioxide terugdringen in verband met het broeikaseffect.

De ministers kwamen wel overeen de normen niet dwingend op te leggen. De koepelorganisatie van de Europese auto-industrie (ACEA) wees de strenge normen van de hand en kwam met veel lagere normen. Dat stuitte weer op weerstand van EU-milieucommissaris Bjerregaard.

Het verzet van de auto-industrie werd aangevoerd door de Franse en Italiaanse fabrikanten Peugeot, Renault en Fiat, die de hoge ontwikkelings- en invoeringskosten vreesden. Nu stemmen zij toch in met een compromisvoorstel, dat uitgaat van een maximaal verbruik van zes liter benzine of 5,3 liter diesel per honderd kilometer in 2008.

Bjerregaard reageert gematigd positief op het in Straatsburg aangeboden compromis. Bjerregaard legt het voorstel eind deze maand voor aan de milieuministers. Deze kwamen vorig jaar juni wel strengere en dwingende normen voor uitlaatgassen overeen. Daarvoor zal echter vooral de olie-industrie moeten opdraaien. (ANP)

Artikel 114 De doodstraf kan niet worden opgelegd.