Oud-topman van Meneba Van bochove naar Martinair

ROTTERDAM, 11 MAART. Aart van Bochove wordt per 1 december de nieuwe president-directeur van luchtvaartmaatschappij Martinair. De 58-jarige Van Bochove neemt die functie over van Martin Schröder, die op die datum met pensioen gaat.

Volgens een woordvoerder van Martinair is de keus op Van Boc hove vooral gevallen wegens zijn brede managementervaring. Dat heeft de doorslag gegeven boven een intensieve ervaring in de lucht vaartwereld zelf. Martinair ontkent dat er gezien de gevorderde leeftijd van Van Bochove een tussenpaus is binnengehaald.

Van Bochove begon zijn loopbaan bij familiebedrijf Nobo, dat in 1970 werd overgenomen door voedingsmiddelengigant ITT uit de VS. Van Bochove werkte daarna vijf jaar bij de Europese divisie van ITT, voor hij de overstap in 1975 maakte naar de bakkerijdivisie van voedingsmiddelengroep Meneba, waar hij het tot de raad van bestuur schopte.

“Door ITT ben ik tot op zekere hoogte veramerikaanst”, zegt Van Bochove, die bij de Europese tak van het Japanse kantoorautomatiseringsbedrijf Ricoh kennis maakte met de Japanse management- en productiecultuur. Hij bestudeerde daar ondermeer het kaizen, het werken aan continue kwaliteitsverbetering tijdens de productie zelf. Van Bochove heeft via zijn loopbaan het beste uit twee managerswerelden proberen te verenigen. Op Harvard nam hij op kosten van zijn werkgever ITT deel aan een 'world-wide senior executive training.'

De nieuwe topman van Martinair heeft wat betreft de luchtvaart wereld ervaring in functies in de besturen van de Luchtverkeersbeveiliging Nederland - waar hij sinds juni 1995 voorzitter is - en het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium. Van Bochove beschouwt zich als een soepel manager. “Ik hecht er aan dat veranderingen in een bedrijf in goed overleg en samenwerking tot stand komen.”

Dat is heel andere taal dan Martin Schröder vaak gebezigd heeft.

Die gedroeg zich in de ogen van zijn medewerkers als de eigenzinnige luchtvaartpionier die hij oorspronkelijk was. De komst van Van Bochove moet ertoe bijdragen dat de samenwerking tussen moeder KLM en Martinair op een veel soepeler wijze geïntensiveerd kan worden dan tot nu toer het geval is.

Vorig jaar besloot Nedlloyd zijn belang van 50 procent in Martinair te verkopen aan KLM, waardoor Martinair nu een volledige dochter van KLM is. Schröder heeft altijd te boek gestaan als een fervent tegenstander van een nauwere samenwerking tussen KLM en Martinair. Pas de laatste tijd heeft Schröder zich bij die onvermijde lijke gang van zaken neergelegd.